Aki ismeri
Michael Hesemann műveit, az tudja, hogy a német történész és újságíró mindig a keresztények
körében leginkább érdeklődésre számot tartó témákat vizsgálja. A szerző
legújabb, a fatimai jelenések 100. évfordulója kapcsán íródott könyve bevezeti
az olvasót Fatima történetébe és rávilágít arra, hogy a Szűzanya száz évvel
ezelőtti intése ma is időszerű és mindenképpen figyelmet érdemel, hiszen korunk
keresztényellenes erői nemcsak általában az emberi civilizációnak üzentek
hadat, hanem kifejezetten Európának és „Rómának”.
1917. május
13-án a Szűzanya megjelent három pásztorgyermeknek a portugáliai Fatimában. Az
első jelenést további öt alkalom követte június és július 13-án, augusztus 19-én,
valamint szeptember és október 13-án. A Szűzanya a jelenések alkalmával három
titkot bízott a gyerekekre, Lúciára, Jácintára és Ferencre. A titkok
jelentőségéről XII. Piusz pápa így vélekedett: „A
fatimai üzenet a Mária által véghez vitt legerősebb isteni beavatkozás az
Egyház és az emberiség történetében az apostolok halála óta.”
Hesemann a fatimai események keresztény és nem keresztény
vonatkozásait is áttekinti könyvében. „Sok
találgatás látott már napvilágot arról, hogy »valójában« mi állhat a jelenések
mögött. Hisztéria lehetett, vagy skizofrén rohamok? Ennek ellentmond a gyerekek
mély, belső megelégedettsége a jelenés után, a beszámolók egyezése, és
szimbolikájuk erős kifejező ereje. Vallási motivációjú vágyálom lett volna? Ez
talán igaz lehet misztikus hajlamú szerzetesekre és apácákra, de egészen
biztos, hogy nem igaz ezekre az igazi, falusi pásztorgyerekekre, akik sokkal
jobban szerettek játszani, mint rózsafüzért imádkozni, és az első jelenést is
legszívesebben elfelejtették volna” – véli a szerző.
Az első jelenés
után a gyerekek történetét sokáig kétkedve, sőt ellenségesen hallgatták meg még
családtagjaik is. Egyedül Marto Ferenc és Jácinta családjából vélekedett
másképp Ti Marto: „Amióta világ a világ, az Isten
Anyja újra és újra, más-más módon jelent meg. Ezek mind fontos események
voltak. Amennyiben ezek az események nem történtek volna meg, a világ még
rosszabb lenne, mint amilyen amúgy is. Isten hatalma nagy, nem érthetünk meg
mindent, ezért legyen meg az Isten akarata.”
A szerző leírásából részletesebben megismerhetjük a három
gyerek életét a jelenések előtt, és az utána következő időszakot is. Hesemann
beszámol saját fatimai zarándoklatairól és élményeiről is, továbbá a történész
szemével is vizsgálja a jelenéseket kitekintve a világban 1917 körül –
elsősorban Oroszországban –, továbbá a közelmúltban, valamint a napjainkban
zajló eseményekre is. S hogy a pásztorgyerekek előtt miért éppen 13-án jelent
meg a Szűzanya, arról a szerző az alábbiakat gondolja: „Első utalás lett volna ez Oroszországra, ahol 1917-ben
még azt a Julianus-naptárat használták, amely az orosz ortodox egyház egyházi
naptáraként a mai napig érvényben van? Ezen felül Mária a tizenhármas számmal a
tizenhárom apostolra, tehát az egyházra és a fiára utal.”
A szerző a kiadványban közli többek között XVI. Benedek
pápa gondolatait a fatimai titokról, foglalkozik azzal, hogy hogyan vizsgálja
az Egyház a Mária-jelenéseket, és közli a titkok teljes szövegét. A könyv
magyar fordítását kézbe vevők dr. Seregély István nyugalmazott egri érsek személyes hangvételű ajánlóját, valamint a
magyar kiadás létrejöttét elősegítő dr. Perger Gyula toronyi plébános, püspöki
referens atya a fatimai események magyar vonatkozásait áttekintő utószavát is
elolvashatják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése