2015. augusztus 19., szerda

A depresszió tünetei, okai és kezelése

A boldogság választható című könyv lehetőséget kínál a depresszióval küzdőknek, hogy önmagukat jobban megértsék, és szerepet vállaljanak saját gyógyulásukban. Ugyanakkor segítséget nyújt az egészséges embereknek is, hogy több megértéssel közelítsenek depressziós társaikhoz, akik gyakran úgy érzik, hogy az egészségesek világában félreértik, vagy tévesen ítélik meg őket – olvasható az amerikai pszichiáterszerzők (Hemfelt, Minirth, Meier) könyvének előszavában.

A könyv valós emberek példái alapján részletesen jellemzi a depresszió tüneteit, olvashatunk a kialakulásának esetleges genetikai hátteréről, a stresszhelyzetekről, amelyek depresszióig vezethetnek. Ezen kívül a szerzők a keresztény hit tükrében kifejtik véleményüket az öngyilkosságról, bemutatják a betegséggel összefüggő személyiségjegyeket, de szó esik a poszttraumás stresszről is.
Persze nemcsak a betegséggel és annak negatív hatásaival foglalkoznak a szerzők, hanem utat mutatnak egy boldog élet felé. „Pszichiáterként alázattal fogadjuk, ha kliensünk a »nem vagyok képes« kifejezést használja... arra kérjük őket, hogy a »nem vagyok képes« kifejezés helyettesítsék a »nem akarom« vagy a »nem vagyok hajlandó« kifejezéssel... Amikor valaki felcseréli a képtelen vagyok kifejezést a »nem akarom«-ra, felhagy az igazság megkerülésével s az öncsalással, s elkezd a valóságban élni – abban az esetben, ha az illető keresztény.”

A szerzők tehát hangsúlyozzák a hit jelentőségét, s többek között azt is, hogy érdemes minden nap minőségi időt szakítani a házastársunkkal, gyerekeinkkel való szeretetkapcsolat ápolására.

A gyerekek szeretete rendkívül ösztönző erejű, pozitív energiával tölti fel az embert. Mike Manson A gyerekek misztériuma című könyve nem szülői kézikönyv, inkább azoknak szól, akik lélekben szeretnének gyermekibbé válni, illetve azoknak, akik szeretnének közelebb kerülni a gyerekeikhez. Könyvének huszonhat fejezete féléves periódusokban kíséri végig kislánya, Heather életének első tizenkét és fél évét. Ez a mélyen személyes történet fontos lelki igazságokra világít rá. A könyv rövid történetekből, emlékekből, naplórészletekből és töprengésekből áll össze.

„Egy reggel, ahogy leültem a szokásos reggeli szertartásomhoz, nyomottnak és nehéznek éreztem magam... Történetesen épp egy könyvespolc mellé ültem le, amelyen ott sorakoztak Heather képeskönyvei... Valami sugallatra leemeltem a polcról egyet: A Zsoltárok könyve gyerekeknek... Mi fogott meg benne, fogalmam sincs. De ahogy kinyitottam és olvasni kezdtem, valami történt. A nyomott hangulat eltűnt, helyette a csodálkozás, az öröm és a hála állapotába kerültem...” Máskor  maga a kislány gondolkoztatja el a szerzőt, s döbben rá, hogy a gyerekek milyen tisztán és természetesen élik meg Isten és a világ magától értetődő kapcsolatát. „Egy nap Heather azt mondta nekem: »Régebben azt gondoltam, hogy a dolgok csak úgy megtörténnek a világba... És tudod, igazából még mindig ezt hiszem.« Milyen mély meglátás! Dávid ugyanezt mondja: »Isten patakja tele van vízzel..., így gondoskodsz a földről« (Zsoltárok 65,10).” 

Csuti-Mátyás Zsófia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése