François
Mauriac (1885–1970) Nobel-díjas francia katolikus író hőseire jellemző,
hogy tudatosan rosszindulatúak, gonoszak, gyűlölködők, hitetlenek, s
körülöttük gyakran csak pusztulás van. A hívőket igyekeznek letéríteni
útjukról, ármánykodnak, végül lelki gyötrődések után, bűneiktől
megtisztulva, a kegyelem révén mégis eljutnak a krisztusi szeretet
közelébe.
Egy
papnak készülő fiatalember, Xavier Dartigelongue és a hitetlen Jean de
Mirbelle véletlen találkozásával indul a történet, amelynek cselekménye
mindössze néhány napig tart, mégis számtalan drámát magában hordoz.
Xavier épp a papi szemináriumba igyekszik, amikor a vonaton
beszélgetésbe elegyednek Jeannal. Azonnal kiderül, hogy másképp
gondolkodnak az életről. Amíg Jean igyekszik eltéríteni hivatásától
Xaviert, addig a fiú Jean válságba került házasságát próbálja
megmenteni.
– Holnap este bevonulok a karmeliták szemináriumába.
– Maga karmelita lesz? – A férfi mintha zavarba jött volna.
– Nem, nem, a katolikus intézet szemináriumába, a Vaugirard utcában…
– Maga karmelita lesz? – A férfi mintha zavarba jött volna.
– Nem, nem, a katolikus intézet szemináriumába, a Vaugirard utcában…
Rögvest hozzátette:
– Még semmi sem dőlt el, a hivatásomban fogok elmélyülni. Még nem köteleztem el magam.
– Még semmi sem dőlt el, a hivatásomban fogok elmélyülni. Még nem köteleztem el magam.
Az
ismeretlen felugrott, majd megint leült, egyik lábát maga alá húzva
előrehajolt, mintha közelebbről akarná szemügyre venni Xaviert. Vér
tolult az arcába, élettel telítette, hirtelen igen fiatal színt
kölcsönzött neki.
– Ez nem lehet. Ugye nem teszi meg? – kérdezte, majd parancsoló hangon hozzáfűzte:
– Még van idő, maga ártatlan fiú, ezeknek a gyilkosoknak a markába pottyant, jól ismerem őket, ha tudni akarja! Segíteni fogok, hogy megszabaduljon tőlük, ki fogom tépni a karmaik közül, majd meglátja!
– Még van idő, maga ártatlan fiú, ezeknek a gyilkosoknak a markába pottyant, jól ismerem őket, ha tudni akarja! Segíteni fogok, hogy megszabaduljon tőlük, ki fogom tépni a karmaik közül, majd meglátja!
A
hitetlen Jean – hogy megakadályozza a fiatalembert a szemináriumba
vonulásban – alkut ajánl Xaviernak, miszerint nem hagyja el a feleségét,
Michelet, amennyiben Xavier vele tart az otthonába. Xavier egyik
legjellemzőbb tulajdonsága, hogy a látókörébe került emberek
leküzdhetetlen érdeklődést keltenek benne, belép a történetükbe, így
Jean és Michele életébe is. Xavier minden erejével arra törekedik, hogy
Krisztust szolgálja: „Senkié se lenni, hogy mindenkié legyünk. Teljes mivoltunkban másoknak adni magunkat, s ezzel nem árulni el senkit”
– vallja, s belemegy a játékba. Lemond papi tanulmányairól, hogy
kövesse újonnan szerzett „barátját” annak otthonába, és kibékítse
feleségével. Házigazdái azonban gonosz játékot űznek vele: azon
munkálkodnak, hogy eltérítsék a papi pályától, s megöljék őszinte hitét.
Xavier
környezetében mindenki csak a látszat alapján ítélkezik, negatív,
életunt, pesszimista személyiségek szinte mindannyian. Saját szülei sem
lelkesedéssel beszélnek fiuk döntéséről, miszerint szeminarista szeretne
lenni: „Vállukat
vonogatták, színlelték, hogy nem veszik komolyan, biztosak voltak
benne, hogy három hónapig sem bírja ki a szemináriumban. »Főleg ne
beszélj róla senkinek! Nevetségessé teszed magad, amikor otthagyod.
Mintha eddig bármiben is kitartó lettél volna! Belefogtál a jogba, aztán
bölcsész lettél. Ismerlek, soha nem fogsz semmit végigcsinálni, és nem
is fogsz elérni semmit.«” Kemény szavaik ellenére szülei
vallásosnak mondták magukat, hiszen ünnepnapokon áldoztak, valójában
azonban vasárnapi keresztények voltak.
Xaviert
különböző hatások érik Larjuzonban. Beleszeret Dominiquebe, a fiatal
tanítónőbe, szerelmük azonban nem bontakozik ki, mivel Jean idős
mostohaanyja, Brigitte – aki Xavier édesanyjának is barátnője –
közbeavatkozik. A tanárnő az idős asszony titkárnője, s mielőtt
történhetne valami a fiatalok között, Brigitte elutazik a lánnyal. A
nyolcvanéves nő úgy gondolja, „ahhoz, hogy imádkozzunk, nem kell hinnünk. Azért kell imádkozunk, hogy higgyünk.” Ő épp ellentéte Jeannak, aki szentfazéknak nevezi őt.
Ám
nemcsak a szerelem lobban fel Xavier szívében, hanem a féltő
gondoskodás is, mégpedig vendéglátói mostohagyermeke, Roland iránt. A
fiút ugyanis szülei elhanyagolják, miután rájöttek, hogy egy gyermeket
nemcsak babusgatni kell, hanem számtalan tennivaló, megoldásra váró
probléma is adódik körülötte. Vissza akarják vinni az árvaházba, ám
újdonsült barátjuk ezt megakadályozza.
Nemcsak
vendéglátói sorsa nyugtalanította Xaviert, hanem a buzancai plébánosé
is, aki már évek óta elvesztette igazi hitét, s csak megszokásból végzi
papi teendőit. Számára lelkipásztornak lenni már nem hivatást jelent.
Kiábrándult, pesszimista ember, aki így jellemzi magát: „Egyébként meg az vagyok, akit jó papnak neveznek. Soha semmi botrány. Soha semmi felróható... Semmi!” A hívőkről is rossz véleménnyel van, aminek hangot is ad. Nemtörődömséggel és passzivitással vádolja őket. „Kár azt hinni, hogy falvaink népe többet kíván, minthogy megkereszteljék, összeadják és eltemessék. De engem szeretnek.” Azt mondja Xaviernek: „Mondjon
bárki bármit, nem is olyan rossz mesterség ez: megvan az élelem, hol
egy szárnyas, hol egy nyúl, nem beszélve a zöldségről meg a gyümölcsről.
Az egyházközségben nem vágnak le úgy disznót, hogy ne kapnék kóstolót
belőle. Végül is valahogy él az ember. De hosszú évek agóniájába került,
hogy eljutottam a béke, mondhatnám, a lelki nyugalom e fokára.”
A plébános hite hanyatlóban van: „Szerethetünk
valakit, aki kétezer éve halott, ez igaz. Én vagyok az élő bizonyíték
rá, én és mások. Becsapott engem, becsapott minket, évszázadokon át!...
Mennyit imádkoztam, mennyit könyörögtem! A maga korában kérdéseket
gyártunk, meg válaszokat, és azt hisszük, Isten beszél. Nem tudjuk, hogy
nincs senki.” Xavier döbbenten képzeli el, hogy ez a pap
tanítja-neveli keresztény hitre a gyerekeket, a következő generáció
keresztényeit. Noha nem ért egyet vele, nem ítélkezik felette, hanem
barátilag felajánlja segítségét: „Azért
jöttem, hogy segítsek vinni a keresztjét… vagy talán hogy ön helyett
vigyem... ön az életemben van. Nem téphetem ki az életemből. Senkinek
nincs a hatalmában elhagyni senkit.”
Jean
és Michele házassága Xavier önzetlen közbenjárásának köszönhetően
időközben rendeződik, ők mégis hálátlanok, s továbbra is azon
mesterkednek, hogy letérítsék a fiút a krisztusi útról. Végül odáig
fajul a helyzet, hogy Jean Xavier halálát okozza. Ez a dráma szembesíti a
hitetlen házaspárt addigi elhibázott életükkel, s indítja el őket –
Xavier önfeláldozásának köszönhetően – a hit útján. Xavier a címben
szereplő bárány, aki áldozatosan magára veszi mások keresztjét lelkük
megmentése érdekében. Jean rádöbben Xavier önfeláldozására és rendkívüli
emberszeretetére, s így vall róla:
„számára csak egy lény létezett testestül-lelkestül, aztán egy másik
mellett kötött ki, mintha keresné, kiért halhat meg… Egész valónkkal
mindenkié lenni, egyszer s mind minden egyes emberé: először a tied,
aztán az enyém, aztán mindenkié, akit csak Larjuzonban talál (...)”
A szerző azt sugallja, hogy a megtérés egy életen át tartó küzdelemmel
teli folyamat, amelyre a házaspár is rádöbbent, így a regény végül –
Xavier halála ellenére is – pozitív végkifejlettel zárul. „Létezik a szeretet e világban, de ezért őt keresztre feszítették, és vele együtt minket is.”
Csuti-Mátyás Zsófia
• • •
Bővebb információt a kiadvány címére kattintva kaphat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése