Szent
Márton nevét hallva elsőként mindig az a jelenet jut eszembe, amikor
katonaként megosztja köpenyét a koldussal. Számos ábrázolás is őrzi
ennek az eseménynek az emlékét. Tudom, hogy Márton jószívű volt,
katonáskodott, majd Istennek szentelve életét másokon igyekezett
segíteni. Saját korában szinte a mai Európa egész területét bejárta. Azt
azonban, hogy a milyen is volt egészen pontosan, nem tudom. Éppen ezért
nyerte el a tetszésemet a napokban megjelent Bátorság és irgalom
című könyv, amely nem egy száraz életrajz, hanem izgalmasan és korhűen
igyekszik bemutatni az Európa-szerte ismert szent életét és legapróbb
jellemvonásait is. Aki szereti a történelmi filmeket és regényeket,
ebben a könyvben sem fog csalódni. A könyv segít abban, hogy Márton
alakja ne csak az évszázadok során rárakódott hagyományok és a középkori
ábrázolások alapján jelenjen meg előttünk, hanem úgy, mint egy hús-vér
ember, akinek jó és kevésbé előnyös tulajdonságai egyaránt voltak.
Mivel
apja katona volt, Márton már a születése utáni első években katonák
között töltötte a mindennapjait. Apja büszkén mondogatta, hogy ez nem
véletlen, hiszen fia ereiben katonavér csörgedezik. Már egészen korán
találkozott a durvasággal, a káromkodással és a harccal. Édesapja
számára természetes volt ez a környezet, édesanyja azonban gyakran
aggódott fia neveltetése miatt.
„– Hol érezhetné jobban magát a fiam, mint a katonáim között? Nem hiába csörgedezik katonavér az ereiben!
– Félek, hogy teljesen elvadul abban a társaságban – sóhajtott az asszony. – Alig tanult meg beszélni, és már vagy fél tucat nyelven káromkodik.
– Csak utánozza, amit hall, de fogalma sincs, mi az értelme – nevetett Florus. – Ugyan mi baj lehet belőle? Nyers fickók a katonáim, de szeretik a parancsnokuk fiát, és ez így is van rendjén.”
– Félek, hogy teljesen elvadul abban a társaságban – sóhajtott az asszony. – Alig tanult meg beszélni, és már vagy fél tucat nyelven káromkodik.
– Csak utánozza, amit hall, de fogalma sincs, mi az értelme – nevetett Florus. – Ugyan mi baj lehet belőle? Nyers fickók a katonáim, de szeretik a parancsnokuk fiát, és ez így is van rendjén.”
Ahogy
a jólelkű és embertársait szerető kis Márton cseperedett, egyre inkább
észre kellett hogy vegye, rangbeli különbségek vannak ember és ember
között, még ha ő maga nem is akart erről tudomást venni. A társadalmi
különbségek azonban már fiatal gyermekként sem állhatták útját, ha egy
új és őszinte barátság megkötéséről volt szó.
„A
hatodik születésnapjára kapott az apjától egy fehér pónilovat...
Féktelen száguldását gyakran Narcissusnak kellett megfékeznie, aki
elkísérte kilovaglásaira.
– Ne olyan veszettül, farkaskölyök! – figyelmeztette a fiút. – Az lesz a vége, hogy kitöröd a nyakad!
– Még hogy én? – kacagott a fiú. – De miért hívsz engem farkaskölyöknek?
– Római gyerek vagy, és mégsem tudod? – dünnyögte a rabszolga. – Soha nem hallottál még Róma városának alapítóiról?
– Hogyne hallottam volna Romulusról és Remusról!
– Egy nőstényfarkas szoptatta őket. Meg is maradt a farkastermészet bennük meg az utódaikban!
– Te nem szereted a rómaiakat? – kérdezte Márton fölhúzott szemöldökkel.
– Hogyan szeretném őket, hiszen elraboltak a hazámból!
– Szóval gyűlölöd őket! Engem is gyűlölsz?
– Te gyerek vagy. Hogyan gyűlölhetnék egy gyereket?
– És ha nagyra növök?
– Ugyanolyan leszel te is, mint a nőstényfarkas összes többi gonosz ivadéka.
– Ezt meg kéne ám mondanom az apámnak – mondta Márton. – Meg is korbácsoltatna téged.
– Mondd csak meg, ha nem szégyellsz beárulni egy rabszolgát!
– Te meg barbár vagy, és az is maradsz. De nyugodt lehetsz, a farkaskölyök nem árulja el a barátját.
– Még hogy én? – kacagott a fiú. – De miért hívsz engem farkaskölyöknek?
– Római gyerek vagy, és mégsem tudod? – dünnyögte a rabszolga. – Soha nem hallottál még Róma városának alapítóiról?
– Hogyne hallottam volna Romulusról és Remusról!
– Egy nőstényfarkas szoptatta őket. Meg is maradt a farkastermészet bennük meg az utódaikban!
– Te nem szereted a rómaiakat? – kérdezte Márton fölhúzott szemöldökkel.
– Hogyan szeretném őket, hiszen elraboltak a hazámból!
– Szóval gyűlölöd őket! Engem is gyűlölsz?
– Te gyerek vagy. Hogyan gyűlölhetnék egy gyereket?
– És ha nagyra növök?
– Ugyanolyan leszel te is, mint a nőstényfarkas összes többi gonosz ivadéka.
– Ezt meg kéne ám mondanom az apámnak – mondta Márton. – Meg is korbácsoltatna téged.
– Mondd csak meg, ha nem szégyellsz beárulni egy rabszolgát!
– Te meg barbár vagy, és az is maradsz. De nyugodt lehetsz, a farkaskölyök nem árulja el a barátját.
Narcissus zavartan megragadta a fiú karját.
– Hogy mondtad? Csakugyan a barátodnak hívtál?
– Miért ne? Hát nem az vagy?
– Mától fogva talán az vagyok... – hebegte a rabszolga. – De az biztos, hogy soha többé nem hívlak farkaskölyöknek.
– Hogy mondtad? Csakugyan a barátodnak hívtál?
– Miért ne? Hát nem az vagy?
– Mától fogva talán az vagyok... – hebegte a rabszolga. – De az biztos, hogy soha többé nem hívlak farkaskölyöknek.
Nyílt tekintettel a rabszolga szemébe nézett, és feléje nyújtotta a kezét.”
Márton
katonacsalád sarjaként büszke és zabolátlan természetű volt,
gyerekkorától fogva férfias erényekre és fegyelemre nevelték. Nehezen
alkalmazkodott másokhoz, sőt a szófogadás sem tartozott erősségei közé.
Hitbeli megerősödésében többen segítették, így egyik püspök ismerőse is.
„Mikor
egy nap a püspök Krisztus szavait idézte: Tanuljatok tőlem, mert szelíd
vagyok és alázatos szívű, Márton ingerülten talpra ugrott, és kifakadt:
– Hogy lehetnék én szelíd és alázatos? Hiszen római vagyok!
– A Mi Urunk a mindenható Isten Fia, mégis vállára vette a keresztet – felelte az agg püspök. – Ülj csak vissza a helyedre, és figyelj rám! – Márton csak vonakodva engedelmeskedett...
– Bocsásd meg, atyám, amiért fegyelmezetlen voltam! – szólalt meg Márton hosszú, töprengő hallgatás után. – De tőlem idegen a szelídség és az alázat. Az apám mindig arra tanított, hogy büszke legyek és kemény.
– Igaza is van édesapádnak! … A Mindentudó izzó pillantásától porrá ég szánalmas büszkeségünk, akár egy nyaláb szalma. Ám a hamuból megszületik a keresztény ember legszebb ékessége: a szívből fakadó alázat aranya. Ha már ismered tulajdon hibáidat, nem kell-e türelmesnek lenned mások fogyatékosságai iránt? Látod, a szelídséghez nyomban alázat társul. Az alázat megért és megbocsát, s a rosszat is jóval viszonozza. E nélkül a két erény nélkül soha nem lesz belőled keresztény.”
– A Mi Urunk a mindenható Isten Fia, mégis vállára vette a keresztet – felelte az agg püspök. – Ülj csak vissza a helyedre, és figyelj rám! – Márton csak vonakodva engedelmeskedett...
– Bocsásd meg, atyám, amiért fegyelmezetlen voltam! – szólalt meg Márton hosszú, töprengő hallgatás után. – De tőlem idegen a szelídség és az alázat. Az apám mindig arra tanított, hogy büszke legyek és kemény.
– Igaza is van édesapádnak! … A Mindentudó izzó pillantásától porrá ég szánalmas büszkeségünk, akár egy nyaláb szalma. Ám a hamuból megszületik a keresztény ember legszebb ékessége: a szívből fakadó alázat aranya. Ha már ismered tulajdon hibáidat, nem kell-e türelmesnek lenned mások fogyatékosságai iránt? Látod, a szelídséghez nyomban alázat társul. Az alázat megért és megbocsát, s a rosszat is jóval viszonozza. E nélkül a két erény nélkül soha nem lesz belőled keresztény.”
Most
csak két személyt emeltünk ki a regényből, de Márton hosszú útjai során
számos emberrel találkozott, akik valamilyen módon megérintették a
lelkét, erősítették hitét. A regényből kiderül, hogy cseperedett
gyermekből fiatal fiúvá, hogyan vált katonává, mikor lett hittanuló,
majd később püspök.
Csuti-Mátyás Zsófia
• • •
Bővebb információt a kiadvány címére kattintva kaphat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése