Az
Istenre hagyatkozásról elmélkedik Jean-Pierre de Caussade francia jezsuita
szerzetes a Bizalom az isteni gondviselésben című könyv lapjain. A 17-18. század fordulóján élt
misszionárius-prédikátor szerző korának híres lelki mestere volt, gondolatai
pedig mindig, így ma is időszerűek. Gyakran halljuk jó tanácsként, hogy bátran
bízzuk magunkat az Úrra, hagyatkozzunk rá. Ám ez nem mindig könnyű. Amikor az
élet bedob bennünket a mélyvízbe, nem biztos, hogy könnyű helyesen
cselekednünk. Pedig ahogy a szerző is írja, „mindaddig,
amíg az Ő kezébe fogódzunk, és ellenkezés nélkül átengedjük magunkat az Ő
vezetésének, teljes biztonságban vagyunk.”
Megfigyeltem a saját életemben, hogy amikor
egy problémás élethelyzetet saját magam, akarattal, makacssággal akartam
megoldani, általában nem jártam sikerrel. Elfáradtam, lelkileg kimerültem,
nyugtalanná váltam. Viszont, amikor a Jóistenre hagyatkozom, úgy érzem,
leteszem a terhemet, s a gondok is megoldódnak szinte „maguktól”. Az Úr mindig
tudja, mi a legjobb számunkra, csak „makrancos gyermekként” ezt mi nem mindig
látjuk be azonnal. A lelkiségi szerző ezt tanácsolja: „Jól tesszük, ha kihagyjuk a játékból az elméleti okoskodást, de
egyszerűen isszuk azt, amit Isten rendelése felénk nyújt kötelességben,
szenvedésben.”
Caussade
úgy véli, hogy számunkra a szentség legrövidebb útja az, amelyet Isten akarata
mindennapi kötelességeink hűséges teljesítésében és keresztjeink elfogadásában
ránk rótt. „Ha a lélek érti, hogy mindenben
segítségére van az Isten akarata, kimondhatatlan biztonságérzet költözik belé,
és boldogan fogja érezni minden lépésében az Isten segítő kezét.”
„Abban a téves hitben élünk, hogy szentté válásunknak
leküzdhetetlen akadályok állnak az útjában. Azért van ez, mert helytelen
fogalmaink vannak róla: miben is áll az életszentség?”
A szerzetes úgy véli, csupán egyetlen dolog szükséges hozzá: hűség az Isten
parancsainak megtartásában. Ez a hűség a szerző szerint mindenki számára
hozzáférhető cselekvő vagy szenvedő alakjában. Hogy mit is jelent ez a két
fogalom pontosan? „Cselekvő alakja azoknak a
kötelességeknek a lelkiismeretes teljesítésében áll, amelyeket Isten és az
Egyház parancsolatai, valamint a világban elfoglalt helyzetünk ró reánk.
Szenvedőleges alakja pedig mindössze azt kívánja tőlünk, hogy készséges,
szerető szívvel fogadjunk el mindent, amit az Isten akarata reánk küld.”
Isten
akarata, rendelkezése, működése és kegyelme. Mindezen fogalmaknak ugyanaz a
jelentőségük, írja a szerző. Isten munkálkodását jelentik a lélekben, „hogy azt önmagához hasonlóvá tegye.”
A lelki olvasmányok és egyéb gyakorlatok a
szerző szerint csak annyiban szentelik meg a lelkünket, amennyiben azok Isten
működésének a közvetítői. „Életünk folyásának csupán
az Isten akarata, annak hűséges keresése tud méltó tartalmat adni, s az ő
akaratára való teljes ráhagyatkozáson kívül semmiben sem találhat tartós békét
a lélek.”
Az Istenre hagyatkozás életünk során állandó folyamat,
amely gyarapszik, izmosodik a lelkünkben úgy, hogy időnként mi magunk észre sem
vesszük. Zárásként a szerző két, számomra megkapó gondolatát idézném:
„A megpróbáltatások, amelyekkel Isten a ráhagyatkozó lelket
meglátogatja, mind megannyi mesterfogásai nagy szeretetének, amelyekkel a lélek
javát munkálja.”
„Isten annál többet ad a ráhagyatkozó léleknek, minél inkább úgy
látszik, mintha mindenéből ki akarná fosztani.”
Csuti-Mátyás
Zsófia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése