Hogyan
tudjuk csökkenteni terhelésünket és felszabadítani azokat az erőket,
amelyek segíthetnek újra megtalálni élet- és munkakedvünket? – többek
között ezekre a kérdésekre ad választ a népszerű szerző, Anselm Grün a
Hogyan kerüljük el a kiégést? című könyvében.
Egyre
több ember tapasztalja meg a burnout, vagyis kiégés élményét, érzi
magát túlterheltnek, akadályozottnak és kiégettnek. Ilyenkor nem áramlik
az energia. Tovább dolgozunk ugyan, de munkánk rutinná válik. Nyomás
alatt érezzük magunkat, egyik időpontról rohanunk a másikra, nem lelünk
örömet abban, amit teszünk és nem utolsósorban semminek sem látjuk
értelmét.
A szerző végigveszi a kiégés öt legfőbb okát. Ezek közül az első a perfekcionizmus és a saját magunk által gyakorolt nyomás. Anselm Grün szerint a kiégéstől szenvedők általában túlterheltségről panaszkodnak. Ennek egyik oka lehet például a munkában való minél maximálisabb teljesítés. Sokan nem saját maguk előtt akarnak megfelelni, hanem folyton azt vizsgálják, hogyan értékelik munkájukat a környezetükben lévők. Vagyis folyton hátrafelé tekintenek, miközben előre próbálnak haladni. A Bibliából idézi a szerző: „»Aki az eke szarvára teszi a kezét és hátrafele néz, nem alkalmas az Isten országára.« Aki szánt, előre néz. Egészen és teljes odafigyeléssel jelen van a munkájában. Bízik belső érzéseiben, hogy egyenes barázdákat húz. Aki állandóan visszanéz, hogy a barázdákat ellenőrizze, valóban egyenesek-e, fölöslegesen pazarolja energiáját. Végeredményben a rettegő ego uralkodik benne, és nem az önmagán túlmutató, szabadító szemlélet.”
A szerző végigveszi a kiégés öt legfőbb okát. Ezek közül az első a perfekcionizmus és a saját magunk által gyakorolt nyomás. Anselm Grün szerint a kiégéstől szenvedők általában túlterheltségről panaszkodnak. Ennek egyik oka lehet például a munkában való minél maximálisabb teljesítés. Sokan nem saját maguk előtt akarnak megfelelni, hanem folyton azt vizsgálják, hogyan értékelik munkájukat a környezetükben lévők. Vagyis folyton hátrafelé tekintenek, miközben előre próbálnak haladni. A Bibliából idézi a szerző: „»Aki az eke szarvára teszi a kezét és hátrafele néz, nem alkalmas az Isten országára.« Aki szánt, előre néz. Egészen és teljes odafigyeléssel jelen van a munkájában. Bízik belső érzéseiben, hogy egyenes barázdákat húz. Aki állandóan visszanéz, hogy a barázdákat ellenőrizze, valóban egyenesek-e, fölöslegesen pazarolja energiáját. Végeredményben a rettegő ego uralkodik benne, és nem az önmagán túlmutató, szabadító szemlélet.”
Aki kifelé él, beteg lesz,
hangsúlyozza a szerző. Ha hagyjuk, hogy mások határozzanak meg
bennünket, ha abban, amit teszünk, kifelé irányultak vagyunk, és nem
saját képünket éljük meg – amely szabaddá és függetlenné tesz –, akkor
betegek leszünk. Nem szabad követnünk mások által rólunk kialakított
példákat, mert az annak való megfelelés felesleges energiákat emészt
fel. „Ha
engedjük, hogy az elvárások eluralkodjanak rajtunk, akkor kisajtoltakká
és kifacsartakká válunk. Válaszoljunk az elvárásokra, de nem kell
feltétlenül teljesítenünk azokat. Úgy végezzük a munkánkat, ahogy saját
belső lényegünknek megfelel.” Van, aki úgy látja, „hogy
minden oldalról különböző elvárások zúdulnak rá, és nem tudja, hogyan
feleljen meg nekik. Ez megbénítja, s egyben bűntudatot kelt, amely aztán
még több energiát rabol tőle.”
A látszat kiépítése
szintén sok energiát rabol. Gyakran félünk megmutatni magunkat
olyannak, amilyenek valójában vagyunk. Elvárásokat támasztunk magunkkal
szemben, amelyeknek megpróbálunk megfelelni, s nem azt nézzük,
értékeljük, ami valójában mi magunk vagyunk, hanem hiányérzetként éljük
meg azt, ami elvárásaink szerint hiányzik belőlünk – hívja fel az olvasó
figyelmét Anselm Grün. „Luise
Reddemann terapeuta ebben az összefüggésben beszél hiányidentitásról.
Arra tekintünk, amit nem birtoklunk, és ami nem vagyunk, ahelyett, hogy
azt néznénk, milyen önmagunkban rejlő saját tartalékokkal és pozitív
lehetőségekkel rendelkezünk. Arra figyelünk, ami látszólag hiányzik, és
ezáltal egy (vélt) hiányhoz igazodunk. Ez oda vezet, hogy
látszatvalóságot építünk fel, amelynek mély benyomást kell tennie
másokra.”
Veszélyesen él, aki átlép saját fáradtságán
– mondja a szerző, felhívva figyelmünket arra, hogy figyelnünk kell
saját magunkra, belső energiáinkra, forrásainkra, s azok kiapadására
ahhoz, hogy időben változtatni tudjunk. Be kell vallani, ha fáradtak
vagyunk, s nyugodt szívvel azt mondani: „Istenért
és az emberekért dolgoztam, és nem sajnálom magamtól a pihenést. A
fáradtság most meghívás, hogy kipihenjem magam, s hogy pótoljam, amire
szükségem van: a pihenést, az alvást, a beszélgetést, a zenét vagy a
kirándulást. Most nem kell semmit tennem. Most élvezem a semmittevést.
Nem mindig teljesítményem által határozom meg magam. Mára eleget
dolgoztam. Most jó így. Most elengedek minden teljesítést.” Az
természetes, hogy egy megbeszélés előtt kávéval frissítjük fel magunkat,
ám, ha ez rendszeressé válik, s már akkor is kávé után nyúlunk, amikor a
pihenés is szóba jöhetne, az már egy más eset. Olyankor átlépjük saját
ritmusunkat, és saját magunk ellen cselekszünk. A figyelmen kívül
hagyott fáradtság krónikus fáradtsághoz, majd kiégéshez vezet –
figyelmeztet a szerző. A kiégés ötödik okaként Anzelm Grün a rendszerben rejlő hibákat
említi. Ebben a pontban elsősorban a munkahelyi feszültségekre,
igazságtalanságokra gondol. Néhányan negatív képpel mennek be
munkahelyükre: félnek a rájuk váró kellemetlenségektől, s ez
megpecsételi napjukat, elveszi energiájukat.
Gyakorlat:
Amikor
hazatérsz munkából, feküdj le 15 percre az ágyadra! Állítsd be az
ébresztőórát, hogy zavartalanul tiéd lehessen az a 15 perc! Engedd el a
munkát, engedd el az elvárásokat, amelyeket az emberek fogalmaznak meg
feléd. Élvezd az időt, amely most egyedül a tiéd. Érezd a súlyt, amely
fáradtságodból ered! Hordozva érzed magad. S elképzeled: Most semmit sem
kell tennem. Egyszerűen csak itt vagyok. Aztán érezd önmagad. Most nem
kell fittnek lenned. Élvezheted fáradtságodat. Amikor aztán az
ébresztőóra csörög, kinyújtózkodhatsz, és – remélhetőleg – felfrissülve
újra felkelhetsz. Ekkor már van kedved megtenni, ami még otthon vár rád:
odafordulni gyermekeid vagy házastársad felé, vagy elvégezni a
házastárs adta feladatokat.
Belső
erőforrásaink megvédenek minket a kimerüléstől és a kiégéstől. De
hogyan is találunk rá ezekre az éltető forrásokra? Anselm Grün ebben is
segíti az olvasót: öt utat ajánl, amely elvezet hozzá. Elsőként a
természet rejtett életerejét említi. Szerinte az egész természetet
átjárja a vitalitás, Isten Lelke. Leginkább tavasszal, a növények
újjáéledésekor tapasztalhatjuk meg azt, hogy milyen megnyugtató is egy
séta a természetben. „Az
élet, amelyet magunk körül látunk, bennünk is mozdul. A természet nem
értékel, ott szabad egyszerűen olyannak lennem, amilyen vagyok.” A
zenének is feloldó hatalma van. A szerző Szent Ágostont (a zene lelkünk
legbenső házába vezet, a belső alapba) és Avilai Szent Terézt (lelki
várkastélyunk legbelső szobája) idézi. A zenehallgatásnál „még
jobb, ha magam zenélek, amikor hangszeren játszom vagy énekelek. Sokan
el tudják feledni belső gondjaikat zongorázás vagy csellózás közben.
Egészen átadják magukat a zenének. Így a zene hangja feloldja mindazt,
ami megkeményedett lelkükben.” A csend jótékony erejére is támaszkodhatunk – biztat a szerző. „A
csend szó (Stille) az állni, megállni (stellen, stehen) szóból ered. A
csend adott bennünk. Belemerülünk a csend terébe. Egy templom lehet az
épített csend helye. A természet is csendes. Amikor csend ölel körül
bennünket, azt gyógyítónak éljük meg. Mintegy szükségünk van a hallgatás
fürdőjére, hogy belsőleg felfrissüljünk: A halott szavak pora rád
tapad, fürdesd meg lelked a hallgatásban.” Az ünnep és az ünneplés a lét igenlését jelenti. „Összeköt
minket másokkal. Életörömet ajándékoz. Megmutatja, hogy életünk értékes
és értelmes. Az ünnep alkalmával máshogy, ünnepélyesen közeledünk
egymáshoz. Tiszteljük egymást. Nem értékelünk, örülünk egymásnak.” A beszélgetésnek úgyszintén gyógyító erőt tulajdonít Anselm Grün: Jó hatással van lelkünkre az, amikor
„a másik figyelmesen meghallgat, anélkül, hogy értékelné, amit mondok.
Kérdez és érdeklődik irántam. Nem ijed meg attól, amit mondok. Számára
az teljesen normális. S így számomra is veszít ijesztő voltából. Ez
mentesít a lelkifurdalás és az önvád alól.”
Zárásként
a szerző megállapítja, hogy a képek, amelyeket önmagunkban hordozunk és
aktiválunk, fontos segítséget jelentenek abban, hogy a bennünk rejlő
energia áradjon. Ám épp annyira szükségünk van a csend időszakaira is.
Amikor minden elcsendesedik bennünk, szembe kerülünk saját
valóságunkkal. Nyugalom és mozgás: mindkettő fontos az életünkben, erre
tanít bennünket Anselm Grün, majd hozzáteszi:
„Azt kívánom Önnek, hogy mindent, amit tesz, és amit megél, belső
könnyedséggel és örömmel tegye, hogy bele tudjon merülni a munkába és az
életbe. Áradjon gazdag áldás Önből, és éltesse a környezetében élő
embereket!”
Csuti-Mátyás Zsófia
• • •
Bővebb információt a kiadvány címére kattintva kaphat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése