Az
egész világ izgatottan várta, ki lesz a következő Péter-utód XVI.
Benedek után. Miután bemutatkozott az új szentatya – ahogy az lenni
szokott –, a világsajtó figyelme rögtön ráirányult, de sajnos nemcsak
pozitív, hanem negatív értelemben is. Mindenki kíváncsi volt arra, ki is
Jorge Mario Bergoglio, mit lehet tudni eddigi munkásságáról, jelenérő
és múltjáról. A sok esetben szenzációhajhász és botrányokat generáló
sajtót pedig nem feltétlenül az igazság, a pozitív üzenet hozza lázba.
Ferenc
pápáról napvilágot láttak olyan hírek, miszerint együttműködött az
argentin diktatúrával, Videla rezsimjével, és nem nyújtott segítséget a
rendszer áldozatainak és néhány rendtársának sem. Ezzel szemben Jálics
Ferenc jezsuita – aki szintén érintett volt – pozitívan nyilatkozott a
kérdésben, Bergoglio ellen kézzel fogható, valós vád nem fogalmazódott
meg, sőt sokan beszámoltak segítőkészségéről, jószándékáról és
odaadásáról. A sajtóban keringő rosszindulatú vádak azonban elérték
céljukat: elhintették a gyanakvás magvát.
Nello Scavo újságíró figyelmét argentin barátai hívták fel a témára: „Bergoglio nagyon sok embert mentett meg, többet, mint amennyire ő maga képes visszaemlékezni.”
Scavo ezután döntött úgy, hogy elutazik Buenos Airesbe, majd Paraguayba
és Uruguayba, kideríti az igazságot és felgöngyölíti a szálakat. Így
született meg a Bergoglio listája – Ferenc pápa az argentin diktatúra ellen
című könyv, amelynek előszavában a Nobel-békedíjas argentin béke és
emberi jogi harcos, Adolfo Pérez Esquivel a következőket írja: „Jorge
Mario Bergoglio akkori jezsuita tartományfőnök ugyancsak segített az
üldözötteken, és a legkülönfélébb módokon próbálkozott, hogy elérje
rendje elrabolt papjai szabadon bocsátását. Mindazonáltal, amint már
máshol hangoztattam, nem vett részt az emberi jogok védelme melletti
harcban a katonai diktatúrával szemben. Ez a feladat más püspökökre
hárult.” A tanúvallomások szerint a jezsuita provinciális
tevékenyen segítette az embereket, de nyíltan nem vált jogvédővé. Éppen
ez az „észrevétlenség” segítette őt abban, hogy másokon segíthessen.
A könyv első részében (Egy nyomozás miértje) megtudhathatjuk, hogyan működött a diktatúra: „A
kínzás az információk megszerzésének bevett módszerévé vált, és a
tömeges eltűnések életben tartották a rettegést. A titkos börtönök
egyszersmind központjai voltak ama perverz rendszernek is, amely
kisajátította a fogvatartott nők újszülött gyermekeit. A juntát a három
haderőnem tábornokai alkották: Videla, a hadsereg, Massera, a
haditengerészet és Agosti, a légierő parancsnoka.” Az is kiderül,
hogy voltak olyan főpapok, akik támogatták az elnyomó rendszert, míg
mások igyekeztek segíteni a szenvedőkön. A kötet legizgalmasabb része
minden bizonnyal a második fejezet (Bergoglio listája. A történetek),
amelyben 11 történet bontakozik ki az olvasó előtt. Szerepel köztük
Jálics atya is, akit megkínoztak, majd szabadlábra helyeztek. Alfredo
Somoza – ma már nemzetközi politikai szakértő, újságíró, és Milánóban él
– is pozitívan nyilatkozott Ferenc pápáról. A jó családból származó,
tudományokra fogékony fiatalemberre már húszévesen lecsapott a rendszer.
„Elraboltak,
és egy kapitányságon tartottak fogva. Egy héten át tartottak ott. Úgy
éltem ott, mint a Pokol Tornácán, nem tudtam, mi fog történni velem.”
Míg a katonák azt latolgatták, az Esma, az Olimpo vagy valamelyik másik
mészárszék vegye-e kezelésbe, valaki, aki jobb, ha névtelen marad, „még épp időben utánam nyúlt, mielőtt eltüntettek volna” – emlékszik vissza Somoza, aki később régészetet tanult a jezsuitáknál. „Így
ismertem meg Bergoglio atyát. Mindig azt tanácsolta, hogy ne
kockáztassunk, nem éri meg, abban az értelemben, hogy ebből a helyzetből
nem törhetünk ki az erőszak révén, és óvott bennünket attól, hogy bajba
keveredjünk. (...) A diákokkal beszélve ez volt a szavajárása: No te la
creas!” – ami olyasmit jelent: »nehogy már azt hidd!« vagy »ne legyél hiszékeny!« Somoza szerint mintha azt mondta volna: „Fiúk,
ne higgyetek el mindent, amit mondanak, ne fogadjátok el az olyan
kijelentéseket, amelyeket nem ellenőriztetek, és amelyekről nem vagytok
meggyőződve, de azt se higgyétek, hogy mindent tudtok.” Somozának végül 1981-ben kellett elhagynia hazáját. Először São Paolóba ment. Az ottani érsekség „együttműködött
az ENSZ menekültügyi Főbiztosságának Hivatalával, amely anyagilag is
támogatott bennünket, úgyhogy az ENSZ segítségére szorulókat egyenesen
az egyházi struktúrákhoz irányította. (...) A São Paolói érsekségen
kiderült, hogy már előkészítették számomra a menekülés útját. (...)
Többszöri átgondolás után arra jutottunk, hogy a segítségnek mindezen
váratlan formáit olyan személyektől kaptuk, akik a jezsuitáknál
tanultak, vagy kapcsolatban álltak velük. (…) A következtetés egyszerű
volt. »Ki volt a jezsuiták főnöke Argentínában? Elképzelhető lett volna,
hogy mindez az ő közvetlen részvétele nélkül történjen?« – teszi fel a
kérdést Somoza.”
A
kötet utolsó fejezetében Scavo arra a következtetésre jut, hogy
Bergoglio mindvégig a jó oldalon állt, s az elnyomó hatalmat kicselezve
segítette embertársait elmenekülni, új életet kezdeni. „…a
»lista« tanúságtételeinek köszönhetően most már biztosan tudjuk, melyik
oldalon állt Bergoglio országa történelmének ama zűrzavaros, drámai és
szenvedésteli időszakában. S miközben e könyv a befejezéséhez
közeledett, újabb történetek, újabb tanúvallomások láttak napvilágot…
(…) Mindannyian a legmélyebb hálával beszéltek egy Ferenc nevű emberről,
akiben egészen a pápává választása előtti néhány hónapig is szilárd
támaszra találtak. Egyszóval »Bergoglio listája« még nem zárult le.”
Csuti-Mátyás Zsófia
• • •
Bővebb információt a kiadvány címére kattintva kaphat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése