Az „Elengedés szabadsága”
című könyv rendkívül népszerű volt olvasóink körében, ezért úgy
döntöttünk, hogy ismét egy Richard Rohr által jegyzett könyvet ajánlunk
figyelmükbe. Mindennapi életünkben számos szerepet magunkévá kell
tennünk: a szüleimnek gyermeke, a gyermekemnek szülője vagyok, a
munkatársamnak kollégája, a főnökömnek beosztottja, a házastársamnak
férje vagy felesége, barát és szomszéd vagyok, de ami a legfontosabb: nő
vagy férfi vagyok. Minden kor meghatározza a maga női-, illetve férfi
ideálját, s mi akarva, akaratlanul, tudatosan vagy tudat alatt
valamilyen mértékben azonosulunk ezekkel a szerepekkel.
„A férfi útja”
című könyvében Richard Rohr elsősorban a férfinemet veszi górcső alá.
Mint tudjuk, a férfi a nővel alkot egységet, így hát a könyv nemcsak a
férfi, hanem a női olvasókhoz is szól, és mintegy felfedezőútra invitál a
férfi lélek rejtelmeibe. Rohr egyfajta lázadó, aki 1984 óta provokálja
előadásain az embereket, biztatva őket, hogy térjenek vissza az Atyához.
A férfi útja című kötet ilyen előadások szerkesztett változata, hat
beszéden keresztül ismerhetjük meg a pszichológiát is szolgálatába
állító szerzetes gondolatait. Rohr egyik kiindulópontja az, hogy élete
során minden férfi végigjárhat egy archetípusokon keresztül vezető utat,
miközben a férfi mindvégig hitelesen lehet saját maga. Ezalatt
rábízhatja magát egy nagyobb rendre, végső soron Istenre.
Rohr
egy feminizmustól mélyen áthatott korban azt üzeni: csodás dolog, hogy a
nők öntudatra ébredtek, ám szomorú, hogy eközben a férfiak ottmaradtak,
ahol voltak. Férfinak és nőnek együtt kellene fejlődnie és ébrednie,
ezért szükség van arra, hogy a férfiak is tudatosabban gondolkodjanak
férfiságukról.
Ahogy
a lelkiségi szerzők, Rohr is az Evangélium szavain keresztül beszél az
emberről. Az első beszédben a nyomorék kezű ember meggyógyításán
keresztül mutatja be a tipikus férfiszerepeket: a tehetetlen, béna kezű
férfi, aki csak úgy ott van a zsinagógában. A farizeusok és írástudók a
rögeszmés, szabályokhoz ragaszkodó férfiak, akik soha nem mernek önmaguk
lenni. És ott van Jézus, aki az egész helyzetet fel meri vállalni,
kiáll, sebezhetővé válik, beszél és cselekszik. Végső soron jobbá teszi a
világot, és van mersze a lezárt világot élővé tenni.
Rohr
szerint a férfiaknak életük során két utazást kell tenniük. Az első út
Szent János apostol útja, az animához, a nőiséghez vezető út. A
gyengédség, a megértés és az érzelmek útja.
„A legtöbb férfi a (társadalom által meghatározott és elvárt)
férfiasság sablonja szerint viselkedik. Csak az utóbbi években történt
Nyugaton valami meglepő: férfiak sokasága lépett rá erre az útra azért,
hogy kitörhessen a sablonból. Én ezt a »nőiséghez vezető útnak« nevezem.
A romantika korát kivéve, talán soha korábban nem engedte meg magának
ilyen sok férfi, hogy végre érzései legyenek, s kimutassa azokat. Ma már
lehetséges érző szívűnek lenni, amint azt egyes filmek is mutatják.
Sok
nő olyan férfit kíván magának, aki megérti őt, aki lágy és gyenge is
tud lenni, akivel beszélni lehet. Ez új és nagy szabadságot jelent. Én
ezt a János apostolhoz vezető útnak nevezem. János apostol férfi
voltában oly annyira biztos, hogy megengedheti magának, hogy fejét Jézus
keblére hajtsa, a tizenkét tanítvány körében, akik mindannyian férfiak.
Nem szégyenkezik, nem fél ettől. A legtöbb férfi számára ez manapság
elképzelhetetlen lenne.
A
»gyenge« János az egyetlen tanítvány, aki mindvégig kitart, még a
kereszt alatt is, együtt az asszonyokkal. Mivel magába engedte a
szeretet gyengeségét, a megfeszített kiszolgáltatott odaadása elől sem
kell kitérnie.”
Csak
aki ezen az úton végigment, az indulhat el a Keresztelő Szent Jánoshoz
vezető úton, amely során igazi „vad férfi” válhat belőle. Olyan férfi,
akinek a szavát mindig Jézus tettei követik. Szent János apostol útja a
fejét Jézus mellére hajtó férfi útja, Keresztelőé magányos ösvény, maga a
társadalmon kívüliség.
„A
Keresztelő útja magányos út. Egyedül a pusztában, a társadalmon kívül.
Ha valaki rászorul arra, hogy mindenkinek tetsszen, harmóniában éljen,
mindenfelől simogassák, akkor sosem lesz »Keresztelő Szent János«
belőle. Az nem a társadalom ételeit eszi, hanem sáskán és vadmézen él, a
kitaszítottak, a társadalom peremén élők táplálékán. Nem a menő divatot
követi, ahogy az Jeruzsálemben a módi. Ruhája teveszőrből készült. Ő
igazi »vadember«. Az az a vadság, ami Istenünknek is része.
Nevezhetnénk
ezt a részt passiónak (s ebben a szóban mindkét jelentés, a szenvedés
és a szenvedély egyaránt benne foglaltatik); én »férfienergiának«
nevezem.”
A
második beszéd során kerül elő a férfienergia fogalma, amelyet minden
férfinak meg kellene tanulnia éreznie magában, és tudnia kéne
szétsugározni. Ugyanúgy, ahogy Jézus is jelen tudott lenni a tizenkettő
között, azon túl pedig a világban, úgy jelenhet meg minden férfi a maga
közösségében, családjában, világában. Hangsúlyozza a szellemi atyaság
jelentőségét, apa és fiú kapcsolatát, mester és tanítvány kettősét.
A
harmadik beszéd főleg az erő és erőtlenség témakörét járja körül, a
negyedik pedig a bizalom és bizalmatlanság mentén bomlik ki. Merni kell
elhinni, hogy az Isten már igent mondott ránk, és merni kell
sebezhetőnek lenni. „A
férfienergiák feltárásához vezető út végcélja az, hogy nagyapákká
legyünk. A nagyapai energia csendes, önmagában nyugvó. Megtisztult már
az élet által, nem kell folytonosan bizonyítania. Ezért érzik olyan jól
magukat a gyerekek a nagyszülők társaságában. A papa és a mama állandó
nyugtalanságban élnek, szünet nélkül tartanak valahova, nincsenek még
készen. A jó nagyszülők rendelkeznek azzal a szabadsággal, hogy
egyszerűen csak ott legyenek. S néha az unokának az az érzése: egyedül
énértem vannak. Befogadhatnak világukba, ahol én is nyugalmat,
biztonságot és békét találok.”
A
kötetet két németországi beszéd zárja, amelyben Rohr a szegények igen
fontos szerepéről szól, az egységről és a jövő vallásosságáról. Rohr
bizakodó, és minél nagyobb mélységet lát, annál bizakodóbb.
Rengeteg
fontos dolgot megtanulhatunk az amerikai ferences szerzetestől: hogy a
lélek a szabad hely az emberben. Hogy az imádkozás nem beszélgetés vagy
könyörgés, hanem a Szent Szellem munkálkodása bennünk. Hogy
kereszténynek lenni jó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése