Önéletrajzi könyvet vesz kézbe az olvasó. Guy Gilbert 1935-ben született, francia katolikus pap. A könyv vagány címe és borítóképe – amelyen maga a szerző látható – előrevetíti az írás stílusát is. A szerző hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozik immár évtizedek óta. Célja, hogy szebb jövőbe vetett hitet plántáljon az utcai suhancokba, és egy emberibb világ felé vezesse őket.
Gilbert atya a társadalom perifériájára szorult, Párizs külvárosaiban lakó és segítségre szoruló emberek között dolgozik nap mint nap. Stílusa, életritmusa és temperamentuma is ezekhez a feltételekhez igazodott. Nehéz feladat az övé, mégis vállalta, de vajon milyen indíttatásból? Erről a következőket írja: „Az a békéért harcoló és nevelő pap, akivé váltam, a háborúban formálódott. A vállvetve folytatott harc megtanított, hogy az emberi jogok védelmének zászlaját sosem szabad levonni. Ebből nem engedek.” Gilbert Algériában végzett katonai szolgálatot, rengeteg erőszakot és halálesetet látott ezekben az években, míg végül 1960-ban leszerelt.
Hosszú
útkeresés után végül papként Párizsba került négy olyan lelkipásztor
mellé, akik a külvárost járták. A város peremén farkastörvények
uralkodtak, amelyeket először ki kellett ismerni, majd az elfogadás
végett látszólag – külsőleg is – beleolvadni abba a környezetbe. Guy
Gilbertnek emiatt két „harci” öltözete volt. Az egyik a miseruhája, a
másik pedig a bőrdzsekije. Védenceihez hasonult abban is, hogy
megnövesztette a haját, átvette szófordulataikat és gyakran motorozott.
Ám önmagában sem a szóhasználat, sem az öltözet, a külsőségek utánzása
nem volt elegendő ahhoz, hogy elnyerje a tinédzserek tiszteletét. „Szeretnem
kellett őket, és nem akárhogyan. Velük élni olyan, mintha sportolnál.
Maratoni kitartás kell hozzá, és főleg az íratlan szabályok ismerete... A
reverendától a papi civilig, a civil ruhától a csavargópáncélig
könyörtelen, de szép időket éltem át. Egyik időszakot sem tagadom meg.
Számomra két időszak közötti valamennyi átmenet jel volt, felszólítás a
változásra. Ma két harci viseletem van: a miseruhám és a bőrdzsekim.”
Guy
Gilbert prostituált fiatalokkal, trágárul beszélő drogosokkal,
munkanélküli, a világban helyüket nem találó fiatalokkal találkozik
minden nap. Időnként elkerülhetetlenek a konfrontációk és a tapintatlan
kérdések, legyen szó például a papi hivatásról. A lelkipásztor egyik fő
feladata, hogy tiszteletet vívjon ki magának, s megtanítsa a durva
fiatalokat a saját és mások személyiségének, életének a tiszteletére is.
Ehhez azonban kitartásra és rengeteg energiára van szükség. „Nagyon
fontos számomra, hogy kiadhassam magamból a hét során magamba szívott
erőszakot. A bumerángelv értelmében ez felszabadít a stressz alól.
Pszichológiai és intellektuális szinten ezek az előadások nyugtatóan
hatnak rám, és azt is lehetővé teszik, hogy a kérdések és válaszok
tükrén keresztül sok mindent megértsek. Tíznaponként eltűnök
negyvennyolc órára valamelyik szemlélődő rend kolostorának mélyén, hogy
befogjam a szám, és Jézus Krisztusra figyeljek. Mindenekfelett hiszek az
ima erejében... Ima nélkül tönkrementem volna. Az imádság
nélkülözhetetlen a cselekedetekhez. Az imának köszönhetően a cselekedet
alázatossá válik... Imádság nélkül minden merő hajsza volna...
Visszavonulok a szerzetesek közé, hogy bekapcsolódjam imáikba, és kérjem
tőlük: imádkozzanak, hogy Isten kegyelme őrködjön a csapatom felett...”
A
bőrdzsekis papot becsülik a fiatalok és ragaszkodnak hozzá. Ennek titka
szerinte az Istennel való bensőséges kapcsolatában és a munkáját segítő
közösség erejében rejlik. „A
zsebemben semmi nincs, de a papságom varázslatos erőt jelent, amely
anélkül teszi lehetővé ennek az önátadásnak a vállalását, hogy
beleszakadnék: ez a ’fortély’ Isten kegyelme. Ez tesz képessé arra, hogy
olyan kapcsolatokat alakítsak ki, amelyek intenzitásukra nézve
egyszerre közeliek és távoliak... Saját szavaik nyomán megismerem, aztán
felajánlom Krisztusnak a fiatalok szenvedését... Bármit hallok és élek
át a nap folyamán, azt minden este Istenre bízom. Az alvilágban való
tartós jelenlétemnek ez a legelső, nélkülözhetetlen erőforrása.”
XVI. Benedek pápa és Guy Gilbert atya |
Guy
Gilbert állítja, egy-egy elkövetett bűn mögött mindig egy elrontott
élet áll. Az embertársunkkal való megfelelő kapcsolat kialakítása talán
bepillantást enged az illető életútjába, s akkor „nagyon
erős kötelék alakulhat ki köztünk. Az a feladatunk, hogy mellette állva
megtaláljuk a remény útját. Az a ragyogó diadal, ha megőrizzük, ami
emberi... Országunk az emberi kapcsolatok drámai hiányától szenved. Ez
korunk egyik főbűne. Ha egy nap megértjük, hogy minden emberi lény egy
fénysugár, akkor leomlanak a korlátok.”
Gilbert atya a következőképpen elmélkedik a papságról: „a
pap alapvetően a láthatatlanság embere. Isten szolgáiként cipeljük
magunkban az Urat papságunk karizmája által. A láthatatlanról teszünk
tanúságot. Ezen sokkal gyakrabban el kellene gondolkodnunk. Emberek
vagyunk, de különös módon Krisztust hordozzuk, hogy másokat is
részesítsünk belőle. Ez cölibátusunk rejtett misztériuma. Ha a közösség
javán munkálkodunk, a hívek barátsága megadhatja a szolgálatunkhoz
szükséges energiát és örömet.”
Guy
Gilbert szókimondó önéletírása valós történeteket, szituációkat,
konfliktusokkal terhelt beszélgetéseket sorakoztat fel és nehéz
sorsokkal, félresiklott életutakkal ismerteti meg az olvasót. Mégis
felemelő olvasmányt vesz kezébe, aki kinyitja a könyvet, hiszen a
felelősségvállalás, a küzdelem és az istenszeretet hatja át az atya
gondolatait, cselekedeteit.
Csuti-Mátyás Zsófia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése