Algéria,
1996. május 21. – Szélsőséges iszlamisták meggyilkolnak hét trappista
szerzetest, köztük a közösség perjelét, Christian de Chergé-t. A
szerzetes sok évet töltött Algériában, ahol a keresztények és a
muszlimok közötti konfliktusok állandó feszültséget okoztak. Ennek lett
áldozata Christian de Chergé is, aki azonban ott élőként egészen máshogy
látta az ottani életet, mint azok, akik csak a híradásokból értesülnek
az eseményekről.
A
szerzetes számos írást hagyott hátra, többek között a családjának írt
leveleket, melyekből arra is fény derül, hogy mi fűzi a keresztényeket a
hívő muszlimokhoz. Az írásokat Bruno Chenu gyűjtötte több kötetbe. A „Legyőzhetetlen remény – az ima embere”, valamint a „Legyőzhetetlen remény – a párbeszéd embere”
című könyvek bepillantást engednek a keresztény és a muszlim imaéletbe,
valamint bemutatják az együttélés formáit, gyakorlati tapasztalatait.
Ezek mellett pedig versek és elmélkedések is találhatók bennük.
De
kis is volt ez a bátor trappista szerzetes? Christian de Chergé
1937-ben született egy nyolcgyermekes család második gyermekeként.
Édesapját a második világháború alatt, 1942-ben Algériába vezényelték.
Christian ekkor látott először másként imádkozó embereket. Így emlékszik
vissza: „Mély
hála él bennem édesanyám iránt, aki ránevelt minket, testvéreimet és
engem, a muszlim ima őszintesége és kifejezésmódjai iránti tiszteletre.
»Imádják Istent«, mondta édesanyám. Így tehát mindig is tudtam, hogy az
iszlám Istene és Jézus Krisztus Istene egy és ugyanaz.” Christian
a karmelitáknál tanult, majd alhadnagyként tizennyolc hónapot töltött
az algériai háborúban. Már itt megtapasztalta a felekezetek közti
ellentétet és egyben az emberi összetartást is. Összebarátkozott ugyanis
egy muszlim férfival, aki megvédte őt, amikor algériai nacionalisták
támadtak rá. A muszlim később az életével fizetett tettéért. Christian
de Chergé tehát már egészen fiatalon megtapasztalta a vallási
feszültségeket.
1964-ben
szentelték pappá, 1974 júniusában pedig már Tibhirine-ben szolgált.
Tagja volt az 1979-ben alapított „Béke köteléke” nevű csoportnak,
amelyet a monostor szerzetesei és barátai, valamint alkalmanként a
környék szúfi közösségéhez tartozó muszlimok alkottak.
A szerzetes, aki később a közösség perjele lett, „a remény rejtett tanúja”-ként határozza meg önmagát. „De
mire vonatkozik ez a remény? A muszlim hívővel való találkozásra. A
remény az a kenyér, amely táplál a látható különbözőségen túlra, az
Ígéret Földjének végső közössége felé vezető úton. Mert a Tibhirine
perjelében élő sajgó kérdés: az iszlám létezésének, Isten titokzatos
tervében való értelmének kérdése, az egyház jelenlétének kérdése, amikor
azt egy másik spirituális világ veszi körül. Nem elégszik meg azzal,
hogy csupán kezességet vállaljon e különbözőségért. Ő »be akar iratkozni
a másik iskolájába«, »kétoldalú versenyt« kíván átélni, »kölcsönös
megtérésre« szeretne jutni.”
A
szerzetes végrendeletében – bekövetkező halála esetén – többek között
arról ír, hogy életét Istennek és Algériának ajánlotta. Mintha előre
megsejtette volna tragikus jövőjét. A végrendelet 1993–94 között íródott
és keresztfia őrizte, majd a család jóváhagyásával francia lapok
közölték tartalmát a szerzetes kivégzését követően.
„Ha
megtörténne velem egy napon, hogy áldozatul esem a terrorizmusnak, ami
úgy tűnik, minden Algériában élő külföldit el akar nyelni, szeretném, ha
közösségem, egyházam, családom emlékezne arra, hogy életemet Istennek
és ennek az országnak adtam” – majd arról ír, hogy rengeteg másik ember erőszakos halálát övezi a névtelenség homálya. „Egyesítsétek ezt a halált azzal a sok másik halállal, amelyet ugyanilyen erőszakosan övez a névtelenség közönye.”
Christian
de Chergé kifejti, hogy halála esetén nem az algériaiakat hibáztatja,
hiszen egy egész népet és vallást helytelen volna azonosítani egy
szélsőséges csoporttal. „Ismerem
azt a megvetést, amely az általánosságban tekintett algériaiakat övezi.
Ismerem az iszlámról szóló karikatúrákat is, amelyekre egy bizonyos
iszlamizmus bátorít fel. Túl könnyű jó lelkiismeretet szerezni
magunknak, ha ezt a vallásos utat annak szélsőséges képviselőivel
azonosítjuk. Algéria és az iszlám számomra egészen mást jelent: ez egy
test és egy lélek. Gyakran fedeztem fel benne az Evangélium
vezérfonalát.”
Hogy
mekkora hatással volt az Algériában élő Christian atyára a több vallás
egyidejű jelenléte, kiderül az alábbi részletből, továbbá az is
világossá válik, hogy a szerzetes a különböző vallások mögött a
szeretetet vélte felfedezni. Érzékelhető, hogy a személyes jelenlétnek
köszönhetően egészen másként éli meg az egymásmellettiséget, mint az,
aki nincs jelen személyesen e közegben. Gondolatai sokak számára talán
meglepőek, viszont mindenképpen hitelesek. Íme a részlet 1975-ből: „Negyedórával
a kompletórium után visszatérek a kápolnába. Esti csend, az Ige tágas
partja. Önátadó ima, leborulva az oltár és a tabernákulum között:
»Keressétek az Urat, amíg megtaláljátok, hívjátok segítségül, amíg közel
van!«, mondta a mai nap liturgiájában Izajás próféta (Iz 55,6). (...) A
halk, mélységekből fakadó moraj néhány szakadékon áttörve fölerősödik,
mint a forrás, amely egyszerre nyugodt és ellenállhatatlan: Allah!,
Isten!” Ettől kezdve mindkét vallás imája felhangzik, az arab és a
francia elvegyül, egybekapcsolódik, válaszolgat egymásnak, összeolvad
és egybeforr, kiegészíti egymást és egyesül – írja a szerzetes. „A
muszlim Krisztust szólítja, a keresztény pedig azt az Istent, aki
minden hívőre, Mohamed prófétára is kiterjeszti üdvösségtervét. Ezután
az egyik is, a másik is közösen próbál behatolni a Szeretetbe, aki
Isten.”
A keresztények és a muszlimok vallási nézeteiről, azok különbözőségeiről is olvashatunk a kötetekben. A „Legyőzhetetlen remény – a párbeszéd embere”
sorra veszi azokat a tévhiteket és helytelen információkat, amelyek
meghatározzák a két vallás egymáshoz való viszonyát. Ilyen többek között
a muszlimok azon vádja, hogy a keresztények három istent imádnak. Erről
a következőt írja Chergé: „A
muszlim hit abszolút Egyetlenje odáig megy, hogy a keresztényeket
vádolja: »Ti Írás birtokosai! Ne lépjétek túl a határt a ti
vallásotokban… és ne mondjátok azt, hogy Három! Isten csupán egyetlen
Isten. Hogy is lehetne gyermeke!« A korholás a Korán legvégső
üzeneteiben becsmérléssé válik: »Hitetlenek azok, akik azt mondják:
Isten a három közül a harmadik.« Nem, az egyetlen Háromságnak semmi köze
a hármassághoz, három egyéniség egymás mellé helyezéséhez. De ezek a
téves kifejezések, amelyeket többé-kevésbé az iszlám bölcsőjéhez közeli
szekták terjesztenek, magukkal ragadták az iszlámot” –
hangsúlyozza a szerzetes, továbbá leírja, hogy szerencsére vannak olyan
muszlim barátai, akik nem ülnek fel ezeknek a téves tanításoknak. A
szerző többször idéz a Bibliából és a Koránból is, tapasztalatait
idézetekkel és konkrét példákkal, megtapasztalt élethelyzetekkel
igazolja.
Christian
de Chergé azt vallotta, a monasztikus élet, a muzulmánokkal való
kapcsolat az imádság tapasztalatában válik gyümölcsözővé. Imádkozó
testvérek az imádkozó emberek között: így határozták meg magukat az itt
élő szerzetesek. Vallotta, hogy más lesz a párbeszéd, ha nem a
különbségek szakadékából indulunk ki, hanem azt gondoljuk, hogy az Atya
asztalánál ülünk mindannyian. A kolostorban alakult egy olyan csoport
is, ahol keresztények és muzulmánok keresték a közösséget, harangok és
müezzinek hangja váltotta egymást. Ő maga olvasta a Koránt is. Soha nem
hasonlította össze a Bibliával, hanem hagyta, hogy visszhangozzanak
egymásban.
Csuti-Mátyás Zsófia
Bővebb információt a kiadvány címére kattintva kaphat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése