James
Martin (1960) New York-i jezsuita szerzetes egy egész kötetet szentel a
humor, nevetés és derű témakörének. A tanulmányairól, újságcikkeiről és
előadásairól ismert szerzetes úgy látja, hogy sok hívő szemében bűnnek,
felesleges dolognak minősül a jókedv és a derűs életszemlélet. A szerző
könyvében megcáfolja ezeket a nézeteket, s rávezeti az olvasót többek
között a helyes és a helytelen humor, a szarkazmus és a pletyka közötti
különbségre, vizsgálja a szentek történetei kapcsán fellelhető humort és
a hivatás örömét is.
„A jó humor igaz (mert rámutat az igazságra), hasznos (mert elősegíti a megértést, megkönnyít egy-egy nehéz helyzetet, rávilágít hiányosságainkra) és kedves (nem árt és nem rombol). Jó, ha eszünkbe jut ez a három kapu, valahányszor humorosnak szánt megjegyzésre készülünk” – figyelmeztet a szerző. A pletykával viszont óvatosnak kell lenni, tanácsolja James Martin, majd egy konkrét példát említ, amikor a lelkipásztor szembesíti a pletykás asszonyt tettei következményével. A prédikáció valószínűleg Vianney Szent Jánostól származik, és dióhéjban a következő:
Egy nő meggyónja a papnak, hogy megrágalmazott valakit.
–
Nos – mondja a pap –, azt szabom ki elégtételül, hogy menj fel a házad
tetejére egy tollpárnával, hasítsd fel egy késsel, és szórd a szélbe a
tollait.
A következő héten a nő visszatér a gyóntatószékbe.
– Megtetted, amit kértem? – kérdezi a pap.
– Igen – feleli az asszony.
– Akkor most menj, és szedd össze valamennyi tollat!
– De hát ez lehetetlen – mondja az asszony. – Mostanra szanaszét szóródtak.
– Akárcsak a hazugságaid – felelte a pap.
– Igen – feleli az asszony.
– Akkor most menj, és szedd össze valamennyi tollat!
– De hát ez lehetetlen – mondja az asszony. – Mostanra szanaszét szóródtak.
– Akárcsak a hazugságaid – felelte a pap.
A
rosszindulatú humor is útra kel, önálló életet kezd élni, és olyan
helyekre is eljut, ahová nem is gondolnánk. Az Újszövetségben Jakab
levele hosszan részletezi, mennyire nehéz kontrollálni ezt a fajta
beszédet.
„Mert minden vadállat és madár, kígyó és egyéb állat természetét meg
lehet szelídíteni, és meg is szelídíti az ember, a nyelvet azonban az
emberek közül senki sem szelídítheti meg. Nyughatatlan, rossz az, telve
halálos méreggel. Azzal áldjuk az Istent és az Atyát, és azzal átkozzuk
az embereket, akiket Isten a saját képére teremtett. Egyazon szájból
ered az áldás és az átok. Testvéreim, ennek nem szabad így lennie
(3,7–10).”
A néma szerzetes című történet is jócskán tartogat humort az olvasónak. A beszélgetés egy szerzetes és egy apát között zajlik.
Egy
férfi szerzetesnek áll egy olyan kolostorban, ahol igen szigorúak a
szabályok. Első napján azt mondja neki az apát: „Mindössze két szót
szólhatsz ötévente. Megértetted?”
Az újonc bólint, és elmegy. Öt évvel később az apát behívatja az irodájába.
„Testvérem, igazán derekasan helytálltál az elmúlt öt esztendőben. Mit szeretnél mondani?”
A szerzetes megszólal: „Étel hideg.”
„Ó, sajnálom – mondja az apát. – Rögtön intézkedem.”
Öt évvel később a szerzetes újra ott áll az apát előtt.
„Isten hozott, testvérem – mondja az apát. – Mit szeretnél nekem mondani most, tíz év elteltével?”
Mire a szerzetes: „Ágy kemény.”
Az apát így szól: „Ó, igazán sajnálom! Mindjárt intézkedem.”
Újabb
öt év elteltével ismét találkoznak. Így szól az apát: „Nos, testvérem,
tizenöt esztendeje vagy a kolostorunkban. Most mit szeretnél mondani?”
„Búcsúzom, elmegyek” – feleli a szerzetes.
Mire az apát: „Hát nem lep meg. Amióta csak itt vagy, egyebet sem teszel, folyton panaszkodsz!”
A derűs lelkület azt jelenti, hogy mindig vidámnak kellene lennem? – teheti fel a kérdést az olvasó. Természetesen
nem. A szerző úgy véli, a szomorúság természetes reakció fájdalom,
szenvedés és tragédiák esetén. Emberi reakció, amely azt mutatja,
érzelmileg elevenek vagyunk. Ha időnként nem volnánk szomorúak, akkor
kevésbé volnánk emberiek. A szomorúság az élet része. Vannak, akik úgy
gondolják, a vidámság bizonyítja Istenbe vetett hitünket. Saját példáját
osztja meg olvasóival a szerző:
„»Gyere már ki a sírból!« – mondta egy jóakaratú barátnőm, amikor
megosztottam vele apám halála miatti szomorúságomat. »Hiszen hívő vagy,
nem?« (Arra utalt, hogy a feltámadás helyett inkább a halálra
összpontosítok.) Csakhogy olykor még a hit avatárjai, a szentek is
elcsüggedtek. Jézushoz hasonlóan ők is szomorkodtak néha, hiszen emberek
voltak.”
A
szerző kifejti azt a nézetét is, miszerint nem hisz a „boldogulás
evangéliumában”, vagyis abban, hogy aki hisz Jézus Krisztusban, annak
véget nem érő sikersorozat lesz az élete. Ellenpéldaként éppen az
apostolokat említi meg. „Bár
a boldogulás evangéliumának van néhány fontos mozzanata – keresztény
körökben hiánypótló az örömközpontúság, lényeges az Istenbe vetett
sziklaszilárd hit hangsúlyozása. Az alapvetően boldogságunkat akaró
Isten képe pedig sok rettenetes istenképet ellensúlyoz. Azt sem
gondolom, hogy akik szenvedéseken, betegségeken mennek keresztül, a
pozitív gondolkodás hiányának köszönhetik balsorsukat.”
Martin
atya úgy véli, hogy a hívő embernek meg kell találnia az arany
középutat a hamis, erőltetett vidámság és a deprimáltság között, hiszen a
hívő ember olykor boldog, máskor pedig szomorú, ám nehéz helyzetekben
is képes derűs maradni, hiszen az öröm az Istenbe vetett hit és bizalom
függvénye.
Hogyan találhatok rá a derűre, ha egyszer boldogtalan vagyok?
– kérdezik bizonyára sokan. Úgy, ha megértjük, hogy a valódi öröm
Istenben gyökerezik. A derű visszaszerzésének egyik módja a hála
magatartásának gyakorlása. Az első lépés, hogy felidézzük mindazokat a
dolgokat, amelyekért hálásak vagyunk. Majd gondoljuk végig a napunkat,
és fedezzük fel, hol volt jelen Isten, és esetleg hol téveszthettük szem
elől. Végül kérjük a kegyelmet, hogy felismerjük, esetleg hol
fordultunk el Istentől, hol vétkeztünk, valamint kérjünk bocsánatot
minden elkövetett bűnért. A lelkiismeret-vizsgálat során tehát
tudatosítjuk Isten működését a mindennapi életünkben.
Sok
öröm, humor és nevetés van az imában. A szerző e gondolatnak egy egész
fejezetet szánt. Benne rövid történeteket hoz a témával kapcsolatban, de
érinti az imádkozás különböző formáit is: kötött ima, Lectio Divina,
Szent Ignáci-szemlélődés, lelkiismeret-vizsgálat, összpontosító ima.
A szerző több szentet is megemlít a humor kapcsán, és úgy véli, a humor előfeltétele a szentségnek. „A
szentek tudták, hogyan kell távlatosan nézni a dolgokat, nevettek az
élet abszurditásain (és önmagukon is), s mindig Istenbe helyezték
bizalmukat. Többségük rendkívüli önismerettel is rendelkezett, gyakran
súlyos megpróbáltatásuk után következett be drámai megtérésük.”
XXIII.
János pápa nevéhez fűződik két humoros történet, melyeket a szerző
közöl. Az egyik az 1940-es években történt, amikor XXIII. János érsek és
pápai nagykövet volt Párizsban. Egy alkalommal elegáns vacsorán vett
részt, ahol egy hölgy mélyen dekoltált ruhában ült vele szemben. A hölgy
feltűnő ruházata többeknek szemet szúrt. Valaki odafordult a
nunciushoz, és megkérdezte tőle: „Nem
zavarja, hogy mindenki ezt a nőt nézi? Mire a nuncius így válaszolt: Ó,
nem, engem néznek, mert kíváncsiak, hogy én nézem-e őt.” A másik történet a római Szentlélek Kórházban játszódik. A pápa látogatást tesz az intézményben.
A főnöknő izgatottan odasiet hozzá, és így mutatkozik be: „Szentatyám,
én a Szentlélek főnöknője vagyok. A pápa így válaszolt: Ez nagyon szép!
Ön, tisztelendő főnöknő, igen nagyra vitte, mert én csak Krisztus
helytartója vagyok.”
James
Martin SJ könyvét áthatja a derű. Apró, kedves, humoros történetei
rávezetik az olvasót az életöröm forrásának, felfedezésének és
gyakorlásának titkaira. Zárásként Néri Szent Fülöp gondolatait idézzük: „A vidámság megerősíti a szívet, és arra ösztönöz, hogy még jobban törekedjünk a jó életre.”
Csuti-Mátyás Zsófia
• • •
Bővebb információt a kiadvány címére kattintva kaphat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése