Talán
nincs is olyan ember – legyen hívő vagy nem hívő – aki a Bibliát ne
ismerné annyira, hogy legalább néhány történetet kiemeljen belőle. A
Biblia elnevezés a latinból került a modern nyelvekbe. A latin a görög
biblion (könyvtekercs, könyv) többesszámú alakját vette át (biblia,
vagyis könyvek), és csak a 13. századtól kezdték egyes számban (könyv)
használni.
A Mi a Biblia?
című kiadványban a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karán
oktató Rózsa Huba vezeti be az olvasót a Biblia világába. A nagytudású
és elismert tanszékvezető professzor könnyed stílusban, lényegretörően,
tömören ír a prófétákról, az Ószövetség istenképéről, az ember
teremtéséről, a megváltásról, a Messiásról, bűnről és büntetésről. Az
Ószövetség történeti könyveit egymás után helyezve végigkövethető Izrael
története az időszámításunkat megelőző évszázadokig. A történeti
könyvek közt két nagy egységet találunk. Az egyik és időrendben az első
(Józsue, Bírák, Sámuel 1-2. és Királyok 1-2. könyve) ugyanazon történeti
mű részei. „Összességükben 700 év eseményeit
beszélik el, attól kezdve, hogy Izrael törzsei Kánaán elfoglalására
készülnek, egészen a babiloni fogságig. A mű szerzői a tetemes
forrásanyagot egységes szemlélet alapján időrendbe, tematikus
folyamatosságba rendezték. Hasonló jellegű, nagyobb lélegzetű munka a
későbbi Krónikák 1-2., Ezdrás és Nehemiás könyve.” Ebből szintén
Izrael történetét ismerheti meg az olvasó, a hangsúly azonban a júdai
zsidó közösség helyreállítására s megszervezésére kerül, kiemelve Ezdrás
és Nehemiás munkáját. „A felsorolt művekből és a
történeti hagyomány más, jelentős ószövetségi könyveiből, mint Mózes öt
könyve, képet alkothatunk a bibliai történetszemlélet és történetírás
jellegzetességeiről. Népi eredete miatt elkerüli az ókori Kelet udvari,
arisztokratikus történetírásának gyengéit. A valóságot írja le
árnyoldalaival együtt úgy, ahogy a nép látja és megéli. Nem hallgatja el
a nagy emberek hibáit, nem dicséri őket egyoldalúan (lásd: Dávid
történetét vagy udvarának leírását Sámuel 1. könyvében). A történelmet
nem szűkíti le a királyok tetteire, a nagy állami eseményekre, hanem
helyet kap benne az izraelita nép is. Kritikája viszont őt sem kíméli.
Természetesen felhasznál írott forrásanyagokat is, királyi évkönyveket,
hivatalos feljegyzéseket stb., kifejezett hivatkozással vagy a Biblia
szövegéből közvetve kielemezhetően.”
Rózsa
Huba külön fejezetet szentel a prófétáknak. Tanításukat az ószövetségi
könyvek második csoportja őrzi. A próféta név szintén a görög nyelvből
ered (prófétász), amely a héber Biblia nabi kifejezését adja vissza. A
nabi jelentése lehet: aki beszél, aki hirdet vagy hívott, meghívott. Az
Ószövetség nabinak nevezi azt, aki Istentől meghívást kapott arra, hogy
szavát hirdesse Izrael népének. „A próféták küldetésük igazolásaként
arra hivatkoztak, hogy közvetlenül Izrael Istene szólította és
állította őket szolgálatába (Iz 6, Jer 1, Ez 1, Ám 7,14). Nem saját
gondolataikat hirdették, hanem egyedül és kizárólag a meghívó Isten
szavát. Csak neki tartoztak számadással, s rajta kívül nem érezték
magukat alávetve semmiféle tekintélynek. A meghívás független volt
eredeti foglalkozásuktól és származásuktól is; Ámosz pásztor, Izajás
arisztokrata volt, Jeremiás a papsághoz tartozott és korának értelmiségi
rétegéhez állt közel.”
A
szerző megismerteti az olvasót az Ó- és Újszövetség istenképével: a
pogány világ istenképével, Izrael hitével Istenről, ír a próféták
tanúságáról is. Szól a hatnapos teremtéstörténet irodalmi formájáról és
vallástörténeti hátteréről, az ember teremtésének története kapcsán
pedig kiemeli, hogy „a Teremtés könyvének
2. fejezete teljes egészében az emberrel foglalkozik. Isten vízben
gazdag, öntözött kertbe helyezte el az embert, s megparancsolta neki,
hogy azt művelje és őrizze. Lényegéhez fog tehát tartozni az alkotás.
Ezért a kultúra és civilizáció nem az isteni gyámkodástól való
szabadulás, nehezen megszerzett autonómia eredménye. A világ tevékeny
alakítása, a tudomány egyenesen Istentől kapott megbízatás.”
Az
ember és az élet sorskérdései, azon belül pedig a bölcsességi irodalom
kapcsán a bölcsességi könyvekkel is foglalkozik Rózsa Huba. A
Példabeszédek könyve a családi élet és az embertársi kapcsolatok terén
ad tanácsokat a helyes viselkedésre. Állítása szerint a bölcs cselekvés
adományozója Isten. „Sirák fia könyve tanítást ad
az egyéni és a társadalmi élet különböző eseteire. A Prédikátor könyve
az emberi sors értelméről elmélkedik, és az élet egészének mérlegének
akarja megvonni. A Jób és Prédikátor könyvének szerzői a kételyek
ellenére is megőrzik hitüket Izrael Istenében. A Bölcsesség könyve
tanítása szerint az igazak Isten kezében vannak, és jutalmukat a
próbatételekben is bizonyított igaz voltukért haláluk után kapják meg.”
Rózsa
Huba könyvének célja, hogy általános képet adjon a Bibliáról: akik jól
ismerik szerkezetét, most újra áttekinthetik a szerző vezetésével, akik
pedig keveset tudtak róla, megismerhetik.
Csuti-Mátyás Zsófia
• • •
Bővebb információt a kiadvány címére kattintva kaphat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése