„Sokakkal
találkozom, akiknek az a nehézségük, hogy nem tudnak kapcsolatokat
kialakítani vagy azok nem bizonyulnak tartósnak, és nem értik, hogy
miért történhet ez. Mi az, ami ellehetetleníti a tartós kapcsolatra
irányuló törekvéseinket? Miért jellemez egyre többeket a magány vagy az
elmagányosodás, akár a kapcsolataikon belül is?” – ezekre a
kérdésekre keresi a választ Pál Ferenc katolikus pap, mentálhigiénés
szakember, és igyekszik a saját tapasztalatai és a szakirodalom nyomán a
megelégedettséget, boldogságot és bizalmat eredményező életvezetési
stratégiákat bemutatni. Ahogy az őt ismerők már megszokhatták, nem egy
sablonos, tankönyvszagú kiadványt tart a kezében az olvasó, aki a szerző
legújabb, A magánytól az összetartozásig című könyvébe belelapoz.
Pál
Ferenc könyvében – a pozitív pszichológia ismert képviselője, Martin
Seligman alapján – a jóllét öt forrását nevezi meg és ajánlja
megfontolandó tanácsként a megelégedettséget, boldogságot kereső
olvasónak.
Az első a pozitív érzések, érzelmek átélése, tudatosítása. „Sokaknak
nem magától értetődő, hogy számtalan lehetőségük van a pozitív érzelmi
világ megerősítésére. Mindez része a pozitív értelmi intelligenciának,
ami fejleszthető, bővíthető.” Kimutatták, hogy azoknál a
depressziós betegeknél, akik megtanulták a hálájukat nap mint nap
tudatosítani és megélni, állapotjavulás következett be. A magas
spirituális intelligenciával rendelkező embereknél nagyobb a pozitív
érzelmek túlsúlya a negatívokkal szemben. Az érzelmi stabilitásról azt
írja a szerző, hogy a pozitív érzelmek mellett meg kell tudnunk élni a
negatív érzelmeket is, amikor azoknak itt az idejük, anélkül, hogy
megkérdőjeleződne az életbe és a jó dolgokba vetett bizalmunk,
reményünk.
A második forrás az elmélyültség, vagyis
az énközpontúság felülmúlása, amikor is önmagunkról megfeledkezve,
önmagunkat átadva veszünk részt egy kapcsolatban, egy munkában,
bármiben. „Miközben
elfelejtkezem magamról, benne vagyok valamiben, része, részese vagyok
valaminek. Átadom és beleadom magam. (...) Nagy lehetőség egy
társkapcsolatban is, hogy ne csak ott legyek, hanem odaszánt, önátadott
legyek, és nem is csak elkötelezetten, hanem elhivatottan. (…) Ezért, ha
valakitől várjuk a boldogságot, az boldogtalansághoz vezet.”
A harmadik forrás az értelmes élet. „A jóllétnek feltétele, hogy lássuk az értelmét annak, amiben vagyunk, amit teszünk, ahogy élünk.”
Pál Ferenc felhívja a figyelmet arra, hogy mivel mindannyian Isten
teremtményei vagyunk, mindannyiunk életének feltétel nélkül van értelme.
Ezt pedig elsősorban nem megkeresni, hanem megtalálni, megnevezni
érdemes. A szerző hangsúlyozza azt is, hogy „nem
egy személy vagy egy kapcsolat az életem értelme, hanem egy személlyel
való kapcsolatomban, a kettőnk közti viszony révén fedezem föl, ismerem
meg az életem értelmes voltát.”
A negyedik forrás az eredményes, gyümölcsöző élet.
Ez nem azonos a sikerrel, a győzelemmel, mert a siker mögött nem
feltétlenül találunk hatékonyságot. Pál Ferenc úgy véli, hogy a
hatékonyság az a tulajdonság, amelyből gyümölcs születhet. „A
hatékonyságból ugyanis gyümölcs születik, olyan eredmény és
teljesítmény, ami lehet akár kicsi is, mások által nem értékelt, mégis
sokat jelent nekünk.”
Az ötödik forrás mások javára lenni, kapcsolatokban élve. Előmozdítani mások jóllétét, miközben mi magunk megélhetjük, hogy lehet ránk számítani. „Fontosabb, hogy olyan embernek bizonyuljunk és tarthassuk magunkat, akire lehet számítani, mint hogy mi számíthassunk másokra.”
A pozitív kommunikációs lehetőségek között a szerző megemlíti (többet is részletesen kifejt), hogy az úgynevezett „itt és most” témák gyakran az „akkor és ott”-ba
vezetik el a házastársakat, felhánytorgatva olyan régi konfliktusokat,
amelyeket már rég elfeledtek a házas felek. Az alábbi párbeszédeket
elolvasva talán mosolygunk, azonban akik átélik, nem feltétlenül...
– Kérlek, add ide a sót!
– Miért? A múltkor te ideadtad nekem?
– Miért? A múltkor te ideadtad nekem?
– Kérlek, add ide a sót!
– Én hányszor kértelek, hogy a csekkeket fizesd be?!
– Én hányszor kértelek, hogy a csekkeket fizesd be?!
– Kérlek, add ide a sót!
– Most meg só kell? Eddig mindig az volt a bajod, hogy túl sósan főzök – neked semmi sem jó?
– Most meg só kell? Eddig mindig az volt a bajod, hogy túl sósan főzök – neked semmi sem jó?
– Kérlek, add ide a sót!
– Azok után, hogy...
– Azok után, hogy...
Egyetlen
beszédfordulat elég lehet, hogy egy nappal, egy évvel, vagy tizenöt
évvel ezelőtt találjuk magunkat. Egyrészt eddig egy témánk volt, a só, a
válasz nyomán pedig számtalan lesz: a só, a házastársi kapcsolatunk
előző két évtizede, az egymásba vetett bizalom kérdése, a megbocsátás, a
hatalmi harc. A szerző úgy véli, hogy a felek számára célravezetőbb, ha
igyekeznek az „itt és most”-ban maradni, vagyis csak az adott kérdésre
koncentrálni, s a régi csontvázakat a szekrényben hagyni. „Azok ugyanis más témák!” Valahogy így:
– Kérlek, add ide a sót!
– Tessék. Szerinted sótlan?
– Nem, de nekem jobban ízlik sósabban.
– Tessék. Szerinted sótlan?
– Nem, de nekem jobban ízlik sósabban.
Pál Ferenc felhívja az olvasó figyelmét arra, hogy „nem
létezik olyan ember, beleértve a szüleimet, a gyerekeimet, a
házastársamat, a barátaimat és a testvéreimet, aki képes lenne megadni
nekem azt, amire szükségem van. Ilyen ember nincs.” A szerző rámutat arra a téves felfogásra is, miszerint csak akkor lehetünk valóban boldogok, ha teljes életet élhetünk. „Jézus
sem élt le egy egész életet. 33 éves korában meghalt, gyerekei nem
voltak, sem felesége. Barátai, tanítványai becsapták, elhagyták. Nem
volt egész az élete. Ő maga mondta: »Beteljesedett.« Senkinek sem egész
az élete – mégis élhetünk teljes életet.”
Csuti-Mátyás Zsófia
• • •
Bővebb információt a kiadvány címére kattintva kaphat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése