Alfred
Delp mindig másként gondolkodó volt. Amikor a náci mozgalom kezdetén
látszólag csak az a két lehetőség létezett, hogy az ember vagy lelkesen
átveszi, vagy pedig megalkuvás nélkül elítéli a „népi” eszméket, ő
párbeszédre törekedett, hogy felderítse, milyen vágyak hajtják az
embereket a barna patkányfogó karjaiba. De vajon ki lehetett-e szűrni az
idealista álmokat és a reális igényeket a szorongások és erőszakos
képzetek, kisebbrendűségi érzések és fajgyűlölet nyomasztó tömegéből? – ezekkel a gondolatokkal kezdi a jezsuita papról szóló könyvét (Élet az árral szemben, A jezsuita Alfred Delp vértanúsága)
a szerző, Christian Feldmann, s a kíváncsi olvasó előtt hamar
nyilvánvalóvá válik, hogy hiába törekedett Alfred Delp atya a
kommunikációra, a könyörtelen propagandagépezet lesöpört mindenkit és
mindent, aki és ami az útjába állt.
Delp
atya történetén keresztül olyan embereket és társadalmi köröket,
gondolkodócsoportokat ismerhetünk meg, amelyek akcióiból és reakcióiból
hamar körvonalazódik a nácizmus könyörtelensége. A jezsuita atya, amint
ráébredt arra, hogy soha, semmilyen körülmények között nem lehet szó
közös nevezőről a nácizmussal, s hogy az új rendszer nemcsak az Egyház
jogait, hanem az emberiségi jogokat tiporja, felemelte szavát a
könyörtelenség ellen. Nemcsak tetteivel, hanem írásaival is kiállt a
rendszerrel szemben. Olyan elismert gondolkodókkal dolgozott közösen,
akiknek gondolatai ma is meghatározóak. Delp
rendtársaival, Rahnerrel, Lotzcal, Hirschmann-nal és Hans Urs von
Balthasarral közösen egy kötet kiadását tervezte, amely arról szólt
volna, hogy miként lehet a náci eszméktől eltávolítani az embereket. „A
könyvnek pozitív találkozásra kell törekednie a német területen
jelenleg hatékony egzisztenciális hatalmakkal. Tehát a jelenleg hatékony
erők felméréséről van szó annak érdekében, hogy megállapítsuk, melyek a
bennük rejlő, a német élet új megalapozásához felhasználható pozitív
lehetőségek, és hogy elkülönítsük, lehatároljuk, és katolikus
tartalommal töltsük meg és valósítsuk meg ezeket a lehetőségeket.” Delp
úgy vélte, hogy ahol az egyes erők belső törvényszerűségeik szerint
működhetnek, ott elvezetnek a katolikus gondolkodás közelébe. „Ne legyen ellenségeskedés, és ne kacérkodjunk a gettó vagy a katakomba gondolatával” –
buzdítja írásában az olvasót, majd leszögezi, hogy határokat és
tévutakat meg megállapítani. A kötet végül nem látott napvilágot, ahogy
Delp atya sok más írása sem. Ezeket az elmúlt években egykori rendtársa,
Rahner igyekezett sajtó alá rendezni.
Ebben
a negatív légkörben működött a Kreisaui Kör, amely kezdettől fogva
törekedett kapcsolatba lépni más ellenállási csoportokkal Németországban
és más országokban. Delp is ennek a körnek a tagja volt, és másokkal
együtt kapcsolatban állt egyéb csoportosulásokkal is. Többen egy Hitler
elleni merényletben látták a kialakult helyzet megoldását. A merénylet
tervét a kreisauiak közül is többen támogatták. „Míg
Moltke, Yorck, Rösch, Steltzer, Gersteinmaier minden politikai
gyilkosságot elvetett, a tagok kisebb része amellett érvelt, hogy az
utolsó eszköz a diktátor erőszakos eltávolítása. Úgy tűnik, ehhez a
kisebbséghez tartozott pater König és Delp is” –
állapítja meg Feldmann. Nem tudni pontosan, hogy Delp tudott-e a Hitler
elleni 1944. július 20-i merénylet terveiről. Ő a bíróság előtti
vallomásában és a börtönből kicsempészett személyes üzeneteiben is
tagadta, hogy tudott volna róla. Bár volt egy rejtélyes látogatása a
Hitler elleni merénylőnél, Stauffenberg grófnál hat héttel a merénylet
előtt, ám később még a Delpet halálra ítélő bíróság is kimondta, a
jezsuita nem feltétlenül kellett, hogy tudjon a tervekről. A Führer
elleni merényletet követően elkezdődött a hajsza a résztvevők után. Delp
tudta, a Gestapo tudomást szerzett a merénylőnél tett korábbi
látogatásáról. Számított arra, hogy őt is lefogják. Pap társai
figyelmeztették a veszélyre, menekülésre buzdították, ő azonban egyrészt
nem akarta magára hagyni híveit, másrészt pedig úgy gondolta, a
menekülés felérne egy bűnvallomással.
Delp-ért
július 28-án mentek el a Gestapo emberei. Ettől kezdve elkezdődött a
kálváriája, amely végül az akasztás általi halálához vezetett. „Berlinben,
a Lehrter Strasse 3. szám alatt megnyílt előtte a pokol kapuja. Ott
épített a Gestapo egy fiókbörtönt, mert börtönei mindig túlzsúfoltak
voltak. Alfred Delp a 1142-es rabszámot kapta, és bilincset raktak rá,
amelyet a következő hetekben olykor még éjszakára sem vettek le.”
A
kínvallatások során idővel tekintélyes aktacsomag gyűlt össze Delp
ellen, amely a keresztény ellenállás, a müncheni Sperr-kör és
Stauffenberg gróf közötti kapcsolattartóvá színezte. Így akarták
bizonyítani, hogy az egyházak is részt vettek a július 20-i
merényletben. Delp a sok verés és kínzás közepette egy idő után már lemondóan tekint a jövőbe: „Szűk
helyen és vasra verve kell ülnie az embernek. A szív mindig újra
távolodik, és a lélek próbál szabadon emelkedni, de csak azért, hogy az
őrjárat következő lépésénél, a következő kulcszörgésnél végérvényesen
ébredjen rá a valóságra. Erőm kimerült.” Ennek ellenére időnként mégis bizakodó: „Bízom még magamban, egyénként mindenki lemondott rólam.” A
jezsuita a börtönben megtanult vigasztalások és eredmények nélkül
hinni, megtapasztalni a tehetetlenséget és az emberekkel együtt szenvedő
Krisztus közelségét. A halálos ítélet kihirdetése előtti napon így
elmélkedett a gondviselő Istenről: „Át fog segíteni az utolsó órákon is. Sokszor úgy tart, mint egy álmodó gyermeket.” Alfred Delpet 1945. február 2-án végezték ki, hamvait valószínűleg berlini réteken szórhatták szét.
A
második világháború előtti Németországot és a jezsuita atya
vértanúságához vezető utat bemutató könyv második felében Alfred Delp
elmélkedésivel, önvallomásaival találkozhat az olvasó.
Csuti-Mátyás Zsófia
• • •
Bővebb információt a kiadvány címére kattintva kaphat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése