2015. szeptember 22., kedd

Görgey Artúr, a példakép

Egy korábbi ajánlóban (A vízhordó ember) már találkozhattak Elmer István nevével az olvasók. Ezúttal az író egy saját regényét ajánljuk az olvasók figyelmébe. „Régóta foglalkoztat Görgey Artúr alakja. Talán azóta, hogy tizenkilenc éves koromban megismertem egy idős hölgyet – Johanna nénit – Visegrádon, aki fiatal lányként még találkozott a néhány házzal odébb remeteként élő aggastyán Görgeyvel. Az ódon ház levegőjében többször idézte föl emlékeit, s én, aki a múltbeli történéseket nem haszontalan, eldobni való kacatnak tekintem, magamba szívtam a hallottakat.”

A szerző hangsúlyozza, hogy regénye nem kíván állást foglalni a történészek vitájában, továbbá felhívja az olvasó figyelmét arra, hogy Görgey Artúrra az 1848/49-es események felidézésekor gyakran úgy tekintünk, mint a legellentmondásosabb személyiségre. Elmer István érdeklődését felkeltette Görgey személyisége, továbbá az is, hogy Görgey hadjáratát az angol katonai akadémián is tanítják, valamint az emlékiratait 1914 óta sokáig nem adták ki.

A szerző többek közt ezekkel a személyes indíttatású gondolatokkal ajánlja könyvét olvasóinak: „Ki lehet ez az ember, ez a férfi, akihez – miután egyre többet olvastam róla – mindig is szerettem volna hasonlítani? Sziklából faragott, mégis érzékeny lélek... Fiam – nagyapámé mellett – az Artúr nevet kapta a keresztségben. Gyermekkorában megígértem neki, írok majd a névadójáról. Ma abban a korban jár, mint Görgey 1848/49-ben. Íme, a regény – Görgeyről és egy kissé magamról.”

Csuti-Mátyás Zsófia

•     •     •

Bővebb információt a kiadvány címére kattintva kaphat:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése