Henri
Grouès francia katolikus pap, a szegényeket és menekülteket támogató
Emmaüs szervezet alapítója 1912-ben született Lyonban és 2007-ben hunyt
el. Mélyen vallásos családban nevelkedett, már 16 évesen ferences
szerzetes szeretett volna lenni. Később belépett a kapucinusok közé,
ahol a Philippe nevet kapta. 1938-ban szentelték pappá.
Élete
mozgalmasan telt, volt független képviselő is, majd figyelme a koldusok
és nyomorban élők felé fordult. 1949-ben alapította meg az elsősorban
hajléktalanokat támogató, világi Emmaüs közhasznú egyesületet. A mára
már az egész világot behálózó Emmaüs közösségek újrahasznosításból
származó anyagok és tárgyak eladásából, valamint lakásépítésből tartják
fenn magukat.
Pierre
abbé 1954 hideg telén rendkívüli hírnévre tett szert, amikor
hajléktalanok százait fenyegette fagyhalál. A fiatal pap február 1-jén a
„jóakarat fellázadására” szólította fel honfitársait a Radio-Luxembourg
(RTL) adón: „Barátaim! Segítség...! Egy nő ma éjjel 3-kor megfagyott a
Sébastopol körút járdáján, kezében szorongatva a papírt, mellyel
tegnapelőtt kilakoltatták...” Felrázó beszédében 500.000 takaró, 300
nagy sátor, 200 katalitikus kályha összegyűjtését sürgette. A felhívásra
500.000 francia frank adomány gyűlt össze. Az Istenem... Miért? című könyve a mai könyvszerda témája. Ez az egyik legismertebb munkája, amelyben körvonalazódik előttünk az atya személyisége.
Az
istenkapcsolatról, az Istenre találásról elmélkedik a következőkben, és
kifejti, hogy minden ember ösztönös vágy a Jó, amely egyúttal az
istenszeretethez is elvezet. „Minél
többet elmélkedem a Szeretet-Isten misztériumán, annál inkább
meggyőződésem: lehetetlen, hogy ha egy személy – angyal vagy emberi lény
– teljes világosságban szemlélheti az Istent, képes legyen szabadon
elutasítani őt. Elméletileg egyedül önmagunk bálványozása képes
visszautasítani Isten szeretetét azért, hogy ne függjön senkitől. Ez
lehet a pokol. De a gyakorlatban képtelen vagyok felfogni, hogy egy lény
szabadsága teljes birtokában, teljes világosságban ott állva a Jó és a
Rossz előtt, a Rosszat válassza.” Pierre atya úgy véli, hogy aki a
rosszat választja, azt bizonyára valamilyen negatív élmény érte a
múltban. Ha azonban sikerül megszabadulnia ezektől a rossz élményektől,
képesség válik a Jó befogadására.
Számos
napjainkban érdeklődésre számot tartó kérdésre is válaszol az atya.
Megosztja véleményét az olvasóval többek között a házasság és papi
hivatás kérdésében is. „Ami
engem illet, házas emberként vagy szerelmi viszonyban élve sosem
tehettem volna azt, amit tettem. Ez a hivatás teljes elkötelezettséget
követelt. Egyébként meggyőződésem, hogy az Egyházban szükségszerűen
lenniük kell nős papoknak és nőtleneknek is... Jézus elhívott nős
apostolokat – mint Péter –, és nőtleneket is, akik minden bizonnyal azok
is maradtak – mint János.” Foglalkozik a vágy fogalmával és azzal, hogy miként kell megbirkóznunk vele. „Amikor
az ember tudja, hogy ami után vágyik, elérhetetlen, akkor el kell
hárítania azt. Nem szabad engedni, hogy a vágy meggyökerezzen. Az önként
elfogadott szolgaságról beszélek. Mindez semmivel sem csökkenti a vágy
erejét, és velem is előfordult, hogy egy időre engedtem neki, de sosem
volt rendszeres kapcsolatom, mivel nem engedtem, hogy a vágy
meggyökerezzen bennem. ”
Miért
éljünk? – teszi fel a szerző a kérdést az atyának, aki erre a szeretet
és a boldogság fogalmával felel. Szerinte a szeretet azt jelenti, hogy
boldoggá tesz bennünket a másik ember öröme. Ha pedig szenvedni látjuk,
az nekünk is fáj. „Az
élet nem más, mint egy kis idő, ami szabad lényeknek adatik arra,
hogyha úgy tetszik, megtanuljanak szeretni, azzal a bizonyossággal, hogy
a gonosz ellen kell küzdenünk. A teremtés értelme, hogy a szeretet
válaszoljon a szeretetre. Ha nem létezne ez a csúcspont, ahol egyszer
csak két szabad lény egymásnak adhatja magát és szeretheti egymást, az
egész teremtés abszurd lenne.”
A
szeretet és boldogság további kapcsolatát kutatva kifejti, hogy fontos
megkülönböztetni egymástól a két érzelmet, s a hangsúlyt a szeretetre
fordítani, hiszen a szeretet hozhat igazi boldogságot az ember életébe. „Természetesen
minden ember arra törekszik, hogy boldog legyen. De a hiteles
keresztény élet nem azt jelenti, hogy mindenáron keressük a boldogságot.
Hanem azt, hogy megtanuljunk szeretni, bármekkora árat is kelljen
fizetnünk érte.”
A szerző hangsúlyozza, az élet természetes velejárója a szenvedés is „szenvedünk
testileg, erkölcsileg, lelkileg. Szenvedünk, mivel ez vagy az nem lehet
a miénk, azután szenvedünk, mert elveszítjük.” Ez viszont az élet természetes velejárója, mindannyiunk osztályrésze. „Az
élet értelme így egyfajta aszkézis lesz, és egy szigorú erkölcsiség,
amely minden szenvedés alapvető okának, a vágynak kiküszöbölésére
irányul.”
Pierre
atya határozottan megfogalmazza véleményét a papok nőtlensége és
házasodása, a homoszexuális párok házasságkötése és gyermekvállalása, a
nők pappá szentelése, valamint a bálvány, az eredeti bűn, az
Eucharisztia fogalmai, továbbá a Szentháromság, a pokol és a szabadság
kapcsán. Pierre atya könyvében nyíltan fogalmaz, véleménye a nem hívők
körében is érdeklődésre számot tartó kérdésekben gyakran katolikus
körökben is megosztó.
Csuti-Mátyás Zsófia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése